Co Musk pokazał na prezentacji Robotaxi Tesli: "My, Robot" w liczbach
Podczas prezentacji o szumnym tytule "We, Robot" (nawiązującym do książek Isaaca Asimova o robotach - jego dzieło nosiło tytuł "I, Robot", tutaj mamy "We, Robots"), która odbyła się w hollywoodzkim studiu Warner Brothers, Elon Musk przedstawił przyszłość w pełni autonomicznych samochodów i humanoidalnych robotów. Zapowiedział dwa nowe samochody przeznaczone do w pełni autonomicznej jazdy (FSD): Cybercab i Robovan, a także ujawnił swoją wizję Tesli Optimus, humanoidalnego robotycznego asystenta.
Ogólnie rzecz biorąc, przemówienie Muska miało wszystkie cechy wizjonera - można by je dosłownie zacytować. Zapowiedział, że przyszłość, której spodziewaliśmy się w filmach science fiction, już nadeszła (nie do końca). Nie będzie to jednak mroczna przyszłość, jaką widzieliśmy w Blade Runnerze, ale przyszłość świetlana. Przede wszystkim dotyczy to przyszłości dużych miast. Musk powiedział, że "parkingi powinny zamienić się w parki" i czekamy na "roboty z rękami i nogami zamiast robotów na kołach".
Przyszłość powinna wyglądać jak przyszłość
Musk ogłosił przejście autopilotów Tesli z autopilota nadzorowanego na autopilota w pełni autonomicznego (FSD) i powiedział, że Tesla otrzymała już pozwolenie na użycie takiego autopilota w samochodach Tesli po raz pierwszy w Teksasie i Kalifornii. I powiedział, że pozwolenie to zostanie później rozszerzone na wszystkie samochody jego firmy i wszystkie stany (a ostatecznie na cały świat).
Obecnie głównymi problemami związanymi z korzystaniem z samochodów są wysokie koszty posiadania (ubezpieczenie, utrzymanie, miejsca parkingowe lub garaże) oraz niska wydajność (przez większość czasu samochody po prostu stoją i nadal zajmują miejsce w miastach). W pełni autonomiczne samochody mają zmienić świat. Czas, który spędzamy podróżując samochodami, moglibyśmy wykorzystać na przyjemności zamiast zmęczenia jazdą: czytanie, oglądanie filmów, przeglądanie wiadomości lub po prostu spanie. Ogromne parkingi w miastach (lub wokół lotnisk) powinny zostać przekształcone w parki. Koszt podróżowania po mieście drastycznie spadnie. Wizualnie ten nowy świat będzie wyglądał tak w porównaniu do obecnego:
Tesla Cybercab (Robotaxi)
Nowe Tesla Cybercabs nie będą miały kierownicy ani pedałów i będą ładowane indukcyjnie. W liczbach jego teza wygląda następująco:
- 50 robotaxi Tesla Cybercab bez kierownicy i pedałów było obecnych na prezentacji
- Średnio samochód jest używany 10 godzin tygodniowo ze 168.
- Autonomiczne samochody są 10 razy bezpieczniejsze niż samochody kierowane przez ludzi (nieco później Musk powiedział również, że jest to 20-30 razy).
- Koszt 1 mili autobusowej w USA wynosi obecnie 1 USD, autonomiczne Cybercabs będą miały szacunkowy koszt operacyjny 20 centów za milę, w tym podatki i inne wydatki - 30-40 centów.
- Koszt Tesla Robotaxi wyniesie "poniżej 30 000 dolarów".
- Produkcja Tesla Cybercab spodziewana jest w 2026 roku (ale nie jest to jeszcze pewne, Musk nazwał również 2027)
Tesla Robovan
Tesla Robovan będzie używany do transportu większej liczby osób niż pojemność samochodu. Obecnie ujawniono bardzo niewiele informacji na temat tego pojazdu. Ale można sprawdzić wygodne wnętrze, w którym siedzenia są rozmieszczone jak w minibusach.
- Robovan może przewozić do 20 osób (może istnieć wersja cargo)
- Koszt przejazdu Robovanem będzie wynosił 51 centów za milę (oczywiście jest to wartość przybliżona).
Tesla Optimus
Według Muska ten robot będzie w stanie wykonywać zadania domowe: wyprowadzać psa, rozładowywać bagażnik po zakupach, opiekować się małym dzieckiem lub podawać drinki, gdy przyjdą znajomi.
Twój własny R2D2 lub C3PO
- Koszt Tesli Optimus "w dłuższej perspektywie", tj. nie od razu, wyniesie 20-30 000 USD ("mniej niż samochód").
- Każdy z 8 miliardów ludzi na Ziemi będzie chciał mieć Optimusa jako przyjaciela.
Pełną prezentację i after party można obejrzeć tutaj: