Naukowcy odkryli, w jaki sposób ludzki mózg przechowuje długoterminowe wspomnienia

Autor: Vlad Cherevko | dzisiaj, 11:34

Zespół naukowców dokonał znaczącego przełomu w zrozumieniu, w jaki sposób mózg przechowuje długoterminowe wspomnienia.

Według nowego badania opublikowanego w czasopiśmie Science Advances, istnieje cząsteczka, która działa jak "klej", który utrzymuje enzym najważniejszy dla wzmocnienia połączeń synaptycznych odpowiedzialnych za przechowywanie wspomnień.

Enzym ten znany jest jako PKMζ lub kinaza Mzeta, a "klej", który utrzymuje go na miejscu, nazywa się KIBRA. Naukowcy twierdzą, że interakcja między tą cząsteczką a enzymem zapewnia, że wspomnienia nie są tracone pomimo degradacji i regeneracji białek w mózgu. Zrozumienie tych procesów może pomóc w różnych obszarach badań, w tym w badaniach medycznych, takich jak znalezienie przyczyn choroby Alzheimera.

Naukowcy przeprowadzili serię eksperymentów z wykorzystaniem wycinków mózgu hipokampa myszy laboratoryjnych, aby zobaczyć, w jaki sposób interakcja między KIBRA i PKMζ pomaga w przechowywaniu wspomnień. Nie wiadomo jeszcze, czy pomoże to wyleczyć chorobę Alzheimera, ale zrozumienie, w jaki sposób mózg przechowuje długoterminowe wspomnienia, może pomóc w leczeniu tej choroby.

Źródło: Science