Science fiction z łukiem i sztuczną inteligencją: 10 powodów, by pokochać Horizon Zero Dawn Remastered
Początkowo byłem nieco sceptycznie nastawiony do remastera Horizon Zero Dawn. Ale potem przypomniałem sobie, że grałem w oryginał, gdy byłem w liceum (teraz mam dyplom), więc przez te 6 lat w branży gier pojawiło się wiele nowych osób, które nie miały jeszcze czasu zapoznać się ze światem, w którym prymitywni ludzie przetrwali wśród zaawansowanych technologicznie maszyn. I to właśnie dla tej publiczności wszystkie te remastery powinny być postrzegane w pierwszej kolejności. Redakcja gg ukończyła Horizon Zero Dawn Remastered i postanowiła wybrać się na wycieczkę po świecie gry, by opowiedzieć o 10 głównych aspektach, które sprawiają, że pokochaliście Zero Dawn, a "starzy" odbiorcy będą mogli odświeżyć swoje wspomnienia i po raz kolejny wyruszyć na ratunek światu, by ten ponownie nie zginął.
Horizon Zero Dawn Remastered
Przygodowa gra RPG akcji, w której gracze trafiają do postapokaliptycznego świata będącego połączeniem prymitywnego świata plemion i zaawansowanych technologicznie maszyn przypominających zwierzęta. Gracz wciela się w rolę Eloy, młodej łowczyni i wyrzutka plemienia. Już od pierwszych minut gra rodzi pytania: "Kim tak naprawdę jest i jaki jest jej związek z apokalipsą?". Uzbrojona we włócznię i różne bronie Eloy wyrusza na poszukiwanie odpowiedzi na te pytania, angażuje się w niebezpieczne bitwy, eksplorując starożytne ruiny i dołączając do plemiennych konfliktów. A remaster pozwala to zobaczyć dzięki zaktualizowanej i szczegółowej grafice.
Szybkie przejście:
- Kinowa fabuła
- Zaktualizowana grafika za $9.99
- Wizjer najlepszym przyjacielem
- System walki
- Pancerz
- Umiejętności
- Pojazdy
- Kotły i przechwytywanie pojazdów
- Plemiona
- Zadania
Filmowa fabuła
Akcja Horizon Zero Dawn rozgrywa się w odległej przyszłości, w której ludzka cywilizacja została zniszczona, a natura odrodziła się, przejmując utracone miasta. Pozostało tylko kilka plemion, a świat zamieszkują mechaniczne stworzenia przypominające zwierzęta i dinozaury. Główną bohaterką jest młoda łowczyni Aloy, wyrzutek z plemienia Nora, która próbuje znaleźć odpowiedzi na pytania o swoją przeszłość i pochodzenie otaczającego ją świata.
Od dzieciństwa Eloi żyje samotnie pod opieką Rostu, swojego nauczyciela i opiekuna, ponieważ plemię unika dziewczyny z powodu tajemnicy jej narodzin. Jest jednak zdeterminowana, aby udowodnić, że jest godna bycia z Norą i decyduje się wziąć udział w teście, aby zdobyć szacunek plemienia. Podczas testu osada Nora zostaje zaatakowana przez nieznanych wrogów próbujących zniszczyć Aloy, która, jak się okazuje, odgrywa kluczową rolę w decydowaniu o przyszłości ludzkości.
Fabuła Zero Dawn przyciąga połączeniem postapokaliptycznego świata, skomplikowanych relacji międzyludzkich oraz tajemnic starożytnej cywilizacji. Tak, na początku wydaje się, że to tylko opowieść o przetrwaniu w postapokaliptycznym świecie. Ale za tym wszystkim kryje się prawdziwa historia science fiction na dużą skalę, ponieważ wszystko ma wyjaśnienie - bez magii. Jednocześnie gra porusza temat sztucznej inteligencji, ludzkiej odpowiedzialności za postęp i niebezpieczeństwa związanego z samoreplikującymi się technologiami.
I przez cały czas ma się wrażenie, że Zero Dawn to gra, która byłaby łatwa i interesująca do sfilmowania, ponieważ poszukuje się odpowiedzi: kim jest Aloy, kim są jej rodzice, dlaczego cywilizacja zniknęła, jak pojawiły się te maszyny i jak to wszystko współistnieje.
I jeśli nie mieliście jeszcze do czynienia z dziesiątkami historii w grach, to uwierzcie mi, fabuła pierwszego Horizon będzie czymś, co Was zainteresuje. Zwłaszcza, jeśli zagłębicie się szczegółowo w fabułę gry.
Lore świata, który narodził się na nowo
Lore w Horizon Zero Dawn jest naprawdę interesujący. Zwykle nienawidzę wszelkiego rodzaju notatek i tym podobnych w grach, ale tutaj chciałem dowiedzieć się, co stało się z tym interesującym światem.
Ogromną część historii poznajemy dzięki artefaktom starożytnego świata, które Aloy znajduje w ruinach - nagraniom głosowym, nagraniom audio, zapisom tekstowym i glifom. Każdy z tych elementów dostarcza fragmentów informacji, które pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób wysoko rozwinięta cywilizacja pogrążyła się w chaosie i co stało się z planetą, zamieniając ją w świat, w którym mechaniczne istoty zdominowały naturę.
Chociaż warto też zauważyć, że wiele z tych notatek nie wnosi nic do fabuły, ale pozwala nam stworzyć szczegółowy świat w płaskorzeźbie, pokazując go pod różnymi kątami. Mimo to, jakie elementy są wykorzystywane do ujawnienia tego świata?
- Nagrania głosowe: Są to wiadomości wideo, które szczegółowo opowiadają o życiu i planach przodków. Dzięki tym nagraniom gracze mogą zobaczyć ludzi z przeszłości i dowiedzieć się o ich obawach, nadziejach i ostatnich krokach przed upadkiem cywilizacji.
- Nagrania audio: Nagrania te często zawierają osobiste historie i refleksje, które dodają więcej emocjonalnego kontekstu do wydarzeń. Dzięki nagraniom audio gracze słyszą rozmowy między przyjaciółmi, rodziną i współpracownikami, ujawniając osobiste tragedie, które były częścią globalnej katastrofy.
- Nagrania tekstowe: Obejmują one notatki, notatki, dokumenty robocze i wiadomości e-mail, które zapewniają wgląd w codzienne obawy i problemy ludzi w tamtym czasie, a także rozwój samych wydarzeń i sposób, w jaki światowi przywódcy próbowali powstrzymać zbliżający się koniec.
- Glify: Są to symboliczne wiadomości od współczesnych plemion, które przechowują sekrety dotyczące ich kultur, wierzeń i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki glifom możemy prześledzić, jak zmieniło się spojrzenie na świat po katastrofie, a także jak ludzie przystosowali się do nowych warunków, tworząc własną mitologię, w której technologie z przeszłości zamieniły się w bóstwa i legendy.
Te elementy pomagają nam dostrzec tragedię przeszłości i porównać ją z nową rzeczywistością, z którą mierzy się Aloy. Takie podejście do opowiadania historii dodaje głębi uniwersum Horizon Zero Dawn i pomaga graczom nie tylko odkrywać, ale także zrozumieć dziedzictwo, jakie ludzkość pozostawiła przyszłym pokoleniom.
Zaktualizowana grafika za 9,99 dolarów
Grając w remaster, po raz kolejny przekonałem się, że czasami nasze mózgi nas oszukują lub sprawiają, że wspomnienia z przeszłości są bardziej żywe. Przez pierwsze kilka minut w Zero Dawn Remastered myślisz: "Cóż, co się zmieniło?". A potem otwierasz oryginał i zdajesz sobie sprawę, że gra przeszła wiele zmian graficznych. Teraz grafika Zero Dawn = Forbidden West. A dylogia Horizon wydaje się bardziej spójna, ponieważ teraz nie ma "luki technicznej". Jakie konkretnie zmiany zaszły w remasterze?
- Zaktualizowana natura: od teraz natura postapokaliptycznego świata jest bardziej gęsta. Liście, drzewa, trawa, krzaki, rzeki i ogólnie wszystkie tekstury zostały przeprojektowane, a eksploracja starego i jednocześnie zaktualizowanego świata jest o wiele przyjemniejsza, ponieważ czasami po prostu chcesz poświęcić więcej czasu na wykonanie następnego zadania, abyś mógł spędzić więcej czasu na oglądaniu niezwykle atrakcyjnych i różnorodnych krajobrazów - od lasów, gór, stepów po zimowe pustynie.
- Świat jest bardziej żywy: wioski, placówki i miasta są bardziej żywe. Dodaliśmy o wiele więcej miejsc, w których postacie niezależne mogą stać, siedzieć lub pracować, dzięki czemu świat nie wydaje się już pusty, jak to bywało w oryginalnej wersji.
- Przegląd budynków: biblioteka tekstur z Forbidden West została wykorzystana do aktualizacji budynków, dzięki czemu wyglądają one teraz lepiej. Poza tym, spacerując po różnych lokacjach, można zauważyć deformację śniegu i piasku podczas poruszania się.
- Ulepszone dialogi: Kolejną ważną innowacją są zaktualizowane dialogi, ponieważ do remastera dodano 10 godzin dodatkowych danych motion capture postaci. Oprócz aktualizacji animacji w rozmowach, zaktualizowano również ustawienia kamery i oświetlenia zarówno dla rozmów, jak i scen.
Tak więc Nixxes Software, które było odpowiedzialne za remaster, wykonało świetną robotę, a gra naprawdę ożyła. Jeśli więc chcieliście wrócić do Zero Dawn, ale odkładaliście to na później, nie krępujcie się pobrać aktualizację za 10 dolarów, ponieważ wszystkie te zmiany są warte swojej ceny.
Wizjer to twój najlepszy przyjaciel
Po omówieniu zmian w remasterze możemy teraz wrócić do głównych elementów gry. Na samym początku gry otrzymujemy wizjer, z którego będziemy korzystać przez cały czas, ale co to właściwie jest?
Ten mały technologiczny relikt staje się dla Aloy niezbędnym narzędziem do przetrwania, eksploracji i interakcji z otoczeniem. Wizjer daje jej przewagę nad innymi łowcami, ponieważ pozwala jej skanować przedmioty i maszyny, identyfikować ich słabości i uczyć się ich wzorców zachowań. Z grubsza rzecz biorąc, wizjer działa jak rozszerzona rzeczywistość dla Aloy.
Interfejs i funkcje przeglądarki
Interfejs przeglądarki jest aktywowany przez naciśnięcie przycisku R3 i pokazuje holograficzny obraz otaczającego cię świata, podkreślając ważne elementy. Posiada on kilka głównych funkcji:
- Skanowanie maszyn: pozwala zidentyfikować poszczególne komponenty, szczegóły konstrukcyjne i słabe punkty każdego typu maszyny, podświetlając je na żółto.
- Podświetlanie zasobów i obiektów: wszystkie zasoby, które można zebrać, są widoczne przez roślinność lub inne przeszkody.
- Wykrywanie ślad ówi tras: pozwala śledzić ślady zwierząt lub wrogów i pokazuje przyszłe trasy dla pojazdów.
- Badanie historii świata: wizja odczytuje dane i wiadomości ukryte w opuszczonych budynkach i wyświetlaczach holograficznych, ujawniając historię świata i poprzednich cywilizacji.
Podsumowując, wizjer jest jednym z najważniejszych narzędzi Aloy, zapewniając jej przewagę taktyczną i pozwalając odkryć więcej szczegółów na temat świata Horizon Zero Dawn, jego przeszłości i technologii pozostałych po starożytnej cywilizacji.
System walki
System walki w Horizon Zero Dawn łączy różne rodzaje broni i taktyki, pozwalając graczom wybrać styl walki odpowiadający ich preferencjom. Dzięki kilku rodzajom broni, które mają swoje własne cechy i przeznaczenie, możesz stać się najlepszym łowcą w tym świecie, a różne modyfikacje pozwalają na ich ulepszanie i dostosowywanie do różnych sytuacji.
Rodzaje broni
- Włócznia: Główna broń do walki wręcz, której Aloy używa do wyprowadzania szybkich uderzeń. Oprócz zwykłych uderzeń, włócznia może być używana do przechwytywania maszyn, dając ci dostęp do możliwości kontrolowania ich jako transportu do poruszania się po świecie (np. robo-koń).
- Łuki w grze dzielą się na trzy rodzaje:
- Łuk myśliwski: Standardowa broń, odpowiednia do starć na średnim dystansie. Strzały do tego łuku występują w różnych typach, od zwykłych strzał do strzał ognistych, odpowiednich do różnych taktyk i wrogów.
- Łuk precyzyjny: Zaprojektowany z myślą o walkach na dalekim dystansie i ma większą siłę rażenia niż łuk myśliwski. Ten łuk jest idealny do celowania w słabe punkty wrogów.
- Łuk wojskowy: Służy do wystrzeliwania specjalnych pocisków, takich jak strzały elektryczne, które mogą być używane do nakładania na wrogów efektów, które ich osłabiają.
- Pistolet linowy: Zaprojektowane do krępowania i unieruchamiania pojazdów. Liny można przywiązać do ziemi, zmniejszając mobilność wroga i czyniąc go łatwiejszym celem precyzyjnych ataków.
- Proca: Broń umożliwiająca rzucanie ładunków wybuchowych. Proca jest dostępna z ładunkami wybuchowymi, mrozowymi i ogniowymi i jest szczególnie skuteczna przeciwko dużym pojazdom, które są podatne na eksplozje.
- Nitemet: Broń ta pozwala na ustawienie nitkowych pułapek pomiędzy dwoma punktami. Kiedy wróg przejdzie przez te nici, następuje eksplozja, powodując ciężkie obrażenia i zatrzymując wroga.
- Pułapki: Zestaw pojedynczych przedmiotów używanych do przygotowania się do bitwy. Na przykład, pułapki wybuchowe lub ogniowe mogą być umieszczane na drodze wrogów, zadając im dodatkowe obrażenia.
Modyfikacje broni
Każdą broń można ulepszyć, dodając modyfikacje, które poprawiają określone cechy. Modyfikacje mogą na przykład zwiększyć siłę ataku, szybkość naciągania łuku lub poprawić dodatkowe efekty, takie jak ogień, lód lub elektryczność. Modyfikacje można znaleźć w świecie gry lub zdobyć od pokonanych wrogów.
Pancerz
Pancerz odgrywa ważną rolę w ochronie Aloy podczas bitew z maszynami i ludźmi. Każdy zestaw pancerza ma swoje unikalne cechy, odpowiednie dla określonych stylów walki lub do przeciwdziałania konkretnym zagrożeniom. Pancerz można również ulepszyć za pomocą modyfikacji, które zwiększają odporność na różne rodzaje ataków.
Rodzaje pancerzy
W grze występuje kilka rodzajów pancerzy, z których każdy ma swoje unikalne zalety:
- Pancerz myśliwski: Zrównoważony do różnych sytuacji, oferuje podstawową ochronę i nadaje się do standardowej walki.
- Stealth Armour: Zwiększa zdolność Aloy do pozostawania niewykrytą, co jest idealne dla tych, którzy wolą unikać otwartych konfliktów i atakować z ukrytych pozycji.
- Pancerz do walki wręcz: Zwiększa ochronę przed atakami fizycznymi, przydatna w walce z wrogami atakującymi z bliska.
- Pancerz odporny na efekty: Zaprojektowany w celu zwiększenia odporności na ogień, mróz lub elektryczność. Jest bardzo przydatny w walkach z maszynami, które mają ataki z efektami żywiołów.
Klasy pancerzy
Pancerze w Horizon Zero Dawn są również klasyfikowane według rzadkości:
- Normalny (zielony): Najprostszy pancerz z podstawową ochroną.
- Rzadki (niebieski): Oferuje większą odporność na niektóre rodzaje ataków niż zwykły pancerz.
- Epicka (fioletowa): Oferuje najlepszą ochronę i dodatkowe efekty, które można modyfikować w celu zwiększenia skuteczności w walce.
Modyfikacje pancerza
Podobnie jak broń, pancerz może być modyfikowany w celu dodania ulepszeń zwiększających jego odporność na różne rodzaje obrażeń. Na przykład, niektóre modyfikacje mogą dodać odporność na ataki elektryczne lub zwiększyć ogólny poziom ochrony. Pozwala to graczom dostosować pancerz do określonych zadań lub typów wrogów.
Pancerz Tkacza Tarcz
Na szczególną uwagę zasługuje zbroja Shield Weaver, jeden z najpotężniejszych zestawów w grze. Zbroja ta tworzy ochronne pole energetyczne wokół Aloy, które pochłania obrażenia do pewnego momentu, aż się wyczerpie. Gdy pole energii zostanie wyczerpane, jego regeneracja zajmuje krótki czas, podczas którego Aloy może otrzymywać obrażenia.
Aby zdobyć Tkacza Tarczy, gracze muszą znaleźć pięć elementów energetycznych rozrzuconych po całym świecie. Ta zbroja staje się bardzo przydatna podczas trudnych bitew, dając Aloy możliwość wytrzymania większej liczby ataków, a tym samym lepszego manewrowania.
Umiejętności.
W Horizon Zero Dawn umiejętności są ważną częścią rozwoju Aloy, pozwalając graczom dostosować styl gry do ich potrzeb. Umiejętności są podzielone na cztery główne klasy, z których każda koncentruje się na określonych zdolnościach i podejściach do walki, przetrwania i eksploracji.
Klasy umiejętności:
- Prowler: Koncentruje się na doskonaleniu umiejętności bojowych, zwłaszcza celności i łatwości posługiwania się łukiem. Umiejętności tej klasy pozwalają zadawać większe obrażenia wrogom, w szczególności poprzez rozszerzenie arsenału ataków i możliwości w walce wręcz i dystansowej.
- Odważny: Umiejętności tej klasy poprawiają przetrwanie, zapewniając więcej możliwości skradania się i pomagając Aloy skuteczniej się maskować, atakować z ukrycia i zdobywać więcej zasobów. Ta klasa jest idealna dla tych, którzy preferują skradanie się.
- Żniwiarz: Ma na celu poprawę umiejętności zbierania zasobów i zarządzania zapasami, co jest bardzo ważne podczas długich podróży i dużych bitew. Ta klasa umiejętności pozwala wydobywać więcej materiałów, korzystać z pułapek i lepiej kontrolować przechwycone pojazdy.
- Podróżnik: pomaga w zarządzaniu zasobami i maszynami.
Najważniejsza umiejętność:
- Koncentracja (Brave): pozwala korzystać ze specjalnego trybu dylatacji czasu podczas celowania, co jest bardzo przydatne przy oddawaniu celnych strzałów we wrażliwe części maszyn.
- Silent Strike (Prowler): Pozwala szybko i bezszelestnie eliminować wrogów w walce wręcz, pozostając niezauważonym.
- Potrójny Strzał (Odważny): Możliwość wystrzelenia 3 strzał jednocześnie, co pozwala zabijać maszyny szybciej i skuteczniej
Więcej przydatnych umiejętności:
- Quiet Sprint (Prowler): Pozwala Aloy robić mniej hałasu podczas poruszania się, co pomaga sprawniej przemieszczać się wokół wrogów.
- Trafienie krytyczne (Brave): Możliwość zadania silnego ciosu wrogowi, który stracił równowagę.
- Wezwanie wierzchowca+ (Forager): Aloy wezwie do siebie dosiadaną maszynę w dowolnym momencie, bez obowiązku jej oswajania.
Mniej przydatne umiejętności:
- Scavenger (Forager): Choć przydatny do szybkiego gromadzenia materiałów, gracze mogą zdobyć wystarczającą ilość zasobów bez tej umiejętności, jeśli będą uważnie eksplorować świat.
- Zrównoważony cel (Prowler): W grze bardzo rzadko zdarzają się momenty, w których trzeba strzelać do wrogów balansując na linach (miałem 0 takich momentów).
Samochody.
W Horizon Zero Dawn maszyny są głównymi przeciwnikami i znakiem rozpoznawczym serii. Świat zamieszkują dziesiątki różnych typów maszyn, od małych i szybkich po masywne i niezwykle niebezpieczne. Każda maszyna należy do określonej klasy, ma swoje słabości, taktyki walki i unikalne zdolności.
Terraformerzy
Przypominają zwierzęta, takie jak byki lub kozy, i kształtują ziemię, aby pomóc roślinom rosnąć. W klasie Terra-formerów znajduje się 5 pojazdów:
- Broadhead
- ładowarka
- Wypasacz
- Łamacz skał
- Trampler
Oczyszczacze
Podobne do pierwszej klasy, ale ich głównym zadaniem jest detoksykacja atmosfery i biosfery morskiej. Klasa oczyszczaczy obejmuje 4 maszyny:
- Lancehorn
- Snapmaw
- Stormbird
- Strider
Recyklerzy
Głównym zadaniem tych maszyn jest demontaż zniszczonych maszyn i zwracanie części z powrotem do kotłów w celu ich ponownego wykorzystania. Dotyczy to tylko 2 maszyn:
- Glinthawk
- Złomiarz
Transport
Zaprojektowane do transportu dużych ilości ładunku, a także do transportu materiałów do własnych funkcji terraformowania. W sumie są 4 takie pojazdy:
- Behemoth
- Fire Bellowback
- Freeze Bellowback
- Shell-Walker
Recon.
Pierwotnie stworzone, by pomagać maszynom w znajdowaniu terenów nadających się do terraformowania, ale później ich przeznaczenie zmieniło się, by strzec i monitorować inne maszyny, a także natychmiast atakować ludzi, gdy zostaną wykryci. Istnieją 3 takie maszyny:
- Długonogi
- Redeye Watcher
- Obserwator
Komunikacja.
W tej grupie jest tylko jedna maszyna, która nigdy nie zaatakuje i nie może zostać zaatakowana. W grze musisz wspiąć się na maszynę Tallneck, która przypomina żyrafę, aby otworzyć określony obszar mapy.
Walka.
Maszyny bojowe początkowo nawet nie istniały, ale pojawiły się, gdy maszyny zaczęły postrzegać ludzi jako zagrożenie. Często wyposażone w broń i pancerz, maszyny klasy bojowej są jednymi z najniebezpieczniejszych maszyn i często można je zobaczyć wśród bardziej wrażliwych maszyn, prawdopodobnie ich strzegąc. W sumie istnieją 4 takie pojazdy:
- Ravager
- Sawtooth
- Stalker
- Thunderjaw
Ogólnie rzecz biorąc, każdy pojazd ma swój własny "zapał" i specjalizację, co sprawia, że konieczne jest stosowanie różnych podejść i strategii walki w zależności od rodzaju wroga i jego zachowania. Sprawia to, że bitwy są interesujące i zmuszają do ciągłego dostosowywania się do nowych wyzwań, co czyni rozgrywkę Zero Dawn jednym z najlepszych elementów gry.
Kotły i przechwytywanie pojazdów
W Horizon Zero Dawn kotły to starożytne podziemne kompleksy, w których tworzone są maszyny. Otwierając kocioł, Aloy zyskuje możliwość przejęcia kontroli nad niektórymi maszynami. Daje to znaczną przewagę w walce, ponieważ przechwycone maszyny mogą pomóc w ataku na wrogów lub służyć jako transport. Chociaż zdolność do przechwytywania typów pojazdów służących jako transport jest przyznawana graczowi natychmiast po prologu, bez konieczności otwierania Kotła.
Łącznie w grze dostępne są 4 kotły:
- Kocioł SIGMA: W nim trzeba rozwiązywać prymitywne zagadki, a na końcu dochodzi do walki z bossem Fire Bellowback
- Kocioł RHO: Tutaj masz ciekawsze zagadki, a na końcu jest walka z bossem Snapmawem
- CauldronXI: w nim czeka cię walka z bossem Stalker
- ZETA Boiler: Nie ma zagadek, a na końcu czeka walka z bossem Thunderjaw
Niektóre maszyny pozostają jednak nieprzechwycone nawet po uzyskaniu dostępu do kotłów, co dodaje graczom dodatkowych wyzwań. Niemniej jednak warto je otworzyć, ponieważ bardzo pomaga to w walce i dodaje nowe możliwości taktyki bitewnej.
Walka z bossem Thunderjaw w kotle ZETA
Plemiona.
W świecie gry ludzkość podzielona jest na różne plemiona, każde z unikalnymi wierzeniami, kulturą i specjalnym sposobem życia, który odzwierciedla ich spojrzenie na świat i metody przetrwania. Żyją oni na pozostałościach starego świata, zamieszkując różne strefy klimatyczne i nieustannie stawiając czoła zagrożeniom ze strony maszyn i wrogich grup.
Rodzaje plemion:
- Nora to plemię myśliwych i zbieraczy, znane z odosobnienia i religijnego kultu Matki Natury, którą uważają za świętą. Żyją w zalesionych górach i ściśle przestrzegają swoich tradycji. Nora szczególnie czczą święte miejsca i odprawiają rytuały symbolizujące ich zależność od natury.
- Karha to najbardziej zaawansowane plemię w świecie Horizon, znane z miłości do słońca, które uważają za najwyższe bóstwo. Ich królestwo, położone na pustyniach i słonecznych równinach, składa się z majestatycznego miasta Meridian i potężnej armii. Doświadczyli wojny domowej z powodu rządów okrutnego Króla Słońca, co doprowadziło do rozłamu w plemieniu.
- Karha Ciemności to odłam Karha, który powstał podczas wojny domowej. Ich wierzenia są owiane okrucieństwem i mrocznymi rytuałami, a oni sami służą byłemu Królowi Słońca, wierząc, że jest on prawdziwym przywódcą. Są znani ze swojej agresji i niezdolności do pojednania z Karhami.
- Ozeram to plemię mistrzów kowalstwa i wynalazców zamieszkujących górzyste regiony. Nie mają ścisłej struktury religijnej, zamiast tego cenią rzemiosło i wiedzę. Ozeram są znani ze swojej technologii i umiejętności obróbki metali, co czyni ich kluczowymi sojusznikami Karhów.
- Banuk to plemię zamieszkujące lodowe krainy północy. Mają głęboki związek z maszynami, które uważają za część natury i czczą je poprzez duchowych szamanów. Banuk są również znanymi myśliwymi, którzy wierzą w możliwość pokonania maszyn poprzez poznanie ich słabości i cech. Banuk pojawiają się w dodatku Frozen Wilds.
Wszystkie te plemiona urozmaicają świat Horizon Zero Dawn i ukazują różne oblicza ludzkości próbującej przetrwać niebezpieczeństwa nowego świata.
Zadania
Zadania dzielą się na zadania główne (fabularne) i liczne zadania poboczne, które nie tylko dodają nowe szczegóły do fabuły, ale także zapewniają możliwość zdobycia nagród, umiejętności i zasobów.
Zadania fabularne
Zadania fabularne to główny wątek fabularny, który ujawnia pochodzenie Aloy, jej powiązania ze światem maszyn i tajemnice starożytnej cywilizacji. Rozwijają one kluczowe wydarzenia i prowadzą Aloy do odkrycia jej przeznaczenia. Gracz przechodzi przez różne lokacje, poznaje Metal World, przywraca zniszczone technologie i stopniowo rozumie, w jaki sposób maszyny zaczęły dominować na planecie.
Zadania poboczne
Zadania poboczne uzupełniają świat Horizon Zero Dawn, dając graczowi możliwość pomocy innym postaciom, które zmagają się z trudnościami lub niebezpieczeństwem. Aloy spotyka się w nich z przedstawicielami różnych plemion i często pełni rolę mediatora w ich konfliktach lub rozwiązuje lokalne problemy. Ukończenie tych zadań często przynosi cenne zasoby i doświadczenie, a także odblokowuje dodatkowe elementy fabularne.
Zadania.
Questy to małe zadania, które gracz może wykonać przechodząc obok lub napotykając losowe sytuacje w świecie gry. Są one mniej istotne niż zadania główne lub poboczne, ale mogą zapewnić przydatne zasoby, doświadczenie i nagrody za ich szybkie ukończenie.
Zainfekowane strefy
Te lokacje są zainfekowane agresywnymi maszynami, które stały się bardziej niebezpieczne z powodu anomalii w ich kodzie. Aloy musi oczyścić te obszary, niszcząc wrogów, aby uczynić je bezpiecznymi. Ukończenie takich zadań zapewnia dodatkowe doświadczenie i otwiera nowe obszary na mapie.
Tereny łowieckie
Tereny łowieckie to specjalne wyzwania, w których gracze mogą sprawdzić swoje umiejętności. Na każdym terenie łowieckim znajdują się trzy poziomy wyzwań, a każde z nich ma limit czasowy. Za pomyślne ukończenie zadań gracz otrzymuje nagrody i odznaki, które można wymienić na specjalne nagrody od handlarzy.
Obozy bandytów
Obozy bandytów są rozrzucone po całym świecie i stanowią schronienie dla wrogów, którzy terroryzują lokalną ludność. Aloy może oczyszczać te obozy, niszcząc wrogów i zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo w danym regionie.
Punkty widokowe.
Punkty widokowe to miejsca, które pozwalają Aloy oglądać nagrania głosowe i fragmenty historii, które ujawniają wydarzenia z przeszłości. Każdy punkt widokowy pokazuje pozostałości ludzkości, która zamieszkiwała świat przed katastrofą i ujawnia szczegóły upadku cywilizacji.
Przedmioty kolekcjonerskie
Przedmioty kolekcjonerskie obejmują artefakty, glify i inne przedmioty. Można je znaleźć na całym świecie i często opowiadają dodatkowe historie o starożytnej cywilizacji lub dostarczają informacji o kulturze różnych plemion. Za zebranie określonej liczby takich przedmiotów Aloy otrzymuje nagrody od kupców lub specjalne nagrody, które ułatwiają wykonanie zadania.
Każdy z tych elementów wzbogaca świat gry, pozwalając graczowi lepiej zrozumieć przeszłość i teraźniejszość świata Horizon Zero Dawn.
Bonus #1: pakiet rozszerzeń Frozen Wilds
Ale po ukończeniu gry nie spiesz się, aby ją usunąć, ponieważ remaster nadal zawiera rozszerzenie fabularne Frozen Wilds.
Dodatek Frozen Wilds do Horizon Zero Dawn rozszerza oryginalną grę, dodając nowe terytoria, wątki fabularne, wrogów i mechanikę. Gracz otrzymuje dostęp do zaśnieżonej lokacji - Krainy Krawędzi, która jest domem dla tajemniczego i wojowniczego plemienia Banook. Wydarzenia rozgrywają się na tle nowego zagrożenia - obecności tajemniczej siły zwanej Demonem, która infekuje i wzmacnia maszyny, czyniąc je śmiertelnie niebezpiecznymi. Aloy musi odkryć pochodzenie tej siły i ochronić plemię Banook.
Nowe lokacje i wątki fabularne
Frozen Wilds otwiera ogromny nowy obszar do eksploracji - zaśnieżony region pełen niebezpiecznych maszyn i pięknych, choć surowych krajobrazów. Lokacja pełna jest zamarzniętych jezior, górskich szczytów i zimnych pustkowi, gdzie ukryte są zarówno śmiercionośne maszyny, jak i cenne surowce. Gracz pozna plemię Banook, które ma własne dziedzictwo kulturowe, wierzenia i rytuały, w tym ich kult maszyn i próby zrozumienia natury "Demona", który infekuje lokalne maszyny.
Nowi wrogowie i maszyny
Frozen Wilds wprowadza nowe maszyny, z których każda posiada unikalne ataki i wymaga specjalnego podejścia do walki. Zainfekowane maszyny stają się również bardziej agresywne i odporne, stanowiąc poważne zagrożenie dla Aloy. Nauka nowych taktyk i sposobów walki staje się koniecznością.
Nowe umiejętności i bronie
Pakiet rozszerzeń Frozen Wilds oferuje również nowe drzewko umiejętności, które zapewnia możliwości poprawy interakcji z maszynami i walki. Niektóre z tych umiejętności pozwalają szybciej zbierać zasoby lub skuteczniej przechwytywać maszyny. Warto jednak zauważyć, że to drzewko umiejętności jest dostępne podczas grania w główną grę.
Do gry dodano również nowe bronie, w tym wzmocnione łuki, a także ulepszony pancerz, który chroni Aloy przed ekstremalnym zimnem i pomaga jej lepiej wytrzymać silnych wrogów.
Bonus #2: Pisanki związane z innymi grami
Horizon Zero Dawn ma również pisanki, które dodają interesujące szczegóły i odniesienia do innych gier, co skłania do bardziej szczegółowego odkrywania świata. Oto kilka najciekawszych z nich, a resztę znajdziecie sami, gdyż nie chcemy odkrywać wszystkich kart:
- Killzone: można zobaczyć grupę strażników Karha grających w grę planszową z małą figurką przypominającą żołnierza Helghastów z serii strzelanek Killzone, innej gry Guerrilli. Można również znaleźć kubek z logo gry.
- Death Stranding: na jednym ze zwłok wisi naszyjnik noszony przez bohatera gry na DS. Jest też lalka i kajdanki z Death Stranding. Autorzy dodali je, ponieważ Hideo Kojima stworzył DS przy użyciu silnika Decima. Horizon również powstał na tym samym silniku.
- RIGS: Mechanised Combat League: na jednym z punktów widokowych widać stadion z logo RIGS: Mechanised Combat League, gra VR stworzona przez siostrzane studio Guerrilla, Guerrilla Cambridge.
W skrócie
Horizon Zero Dawn Remastered łączy w sobie ciekawą fabułę i historię, zaktualizowaną i zmodernizowaną grafikę oraz dynamiczną rozgrywkę. Historia Aloy, która eksploruje postapokaliptyczny świat pełen mechanicznych stworów i odkrywa tajemnice przeszłości, w tym przyczyny upadku cywilizacji, ma wszelkie szanse przyciągnąć graczy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z eksploracją gier wideo.
System walki i szeroka gama broni pozwalają graczom tworzyć własne strategie, biorąc pod uwagę charakterystykę każdej maszyny. Rozmaite umiejętności, pancerze i modyfikacje dodają rozgrywce jeszcze więcej głębi. Dzięki udanej implementacji wszystkich tych elementów Horizon Zero Dawn jest ciekawą grą, a jej remaster pomoże przyciągnąć zarówno nowych odbiorców, jak i powrócić starym graczom.
Horizon Zero Dawn Remastered | |
---|---|
Gatunek. | Przygodowe RPG akcji |
Platformy. | PlayStation 5, PC |
Liczba graczy | Pojedynczy gracz |
Deweloper | Guerrilla, Nixxes |
Wydawca | Sony |
Czas ukończenia gry | 14-35 godzin |
Data premiery | 31 października 2024 r. |
Przejdź głębiej:
- Czy warto było znów się bać? Recenzja horroru Until Dawn Remake
- Zakochałem się od pierwszego wejrzenia: Recenzja Astro Bot - galaktyczna przygoda na PlayStation 5
- Ostre ostrze z fajnymi biodrami: Recenzja gry akcji Stellar Blade na PlayStation 5
- Recenzja God of War Ragnarok: Recenzja Valhalli
- Recenzja The Last of Us Part II Remastered