Jeden z największych dostawców ciężarówek dla rosyjskiej armii, KAMAZ, ogłosił wielomilionowe straty
Rosyjski gigant motoryzacyjny KamAZ, jeden z największych dostawców ciężarówek i firma, która niestrudzenie pracuje na potrzeby rosyjskich sił zbrojnych, ogłosił straty.
Co wiemy
Zgodnie z opublikowanym raportem za trzeci kwartał 2024 r., strata netto firmy za pierwsze 9 miesięcy wynosi około 39 mln USD, z czego 10,5 mln USD to strata na sprzedaży. Dla porównania, w 2023 r. firma odnotowała zysk netto w wysokości 160 mln USD w tym samym okresie.
Liczby te wskazują nie tylko na znaczny spadek wyników finansowych, ale także na zmniejszenie wielkości produkcji. Sprzedaż samochodów ciężarowych spadła o 22%, a całkowita produkcja spadła do 18,46 tys. sztuk. W 2023 r. KAMAZ był liderem rynku rosyjskiego, sprzedając 28,2 tys. ciężarówek, co stanowiło 20% całego rynku rosyjskiego.
Raport nie dzieli produktów na segmenty cywilne i wojskowe, ale sytuacja z największym producentem ciężarówek w Rosji jest orientacyjna. Każda armia potrzebuje znacznej liczby ciężarówek, a na przykład rosyjski pułk strzelców zmotoryzowanych ma około 500 pojazdów na 2100 osób.
Warto również zauważyć, że inny główny dostawca pojazdów wojskowych dla rosyjskich sił zbrojnych, Ural Automobile Plant, nie opublikował swoich sprawozdań finansowych od 2022 roku. W rezultacie nie wiadomo jeszcze, czy spadek wyników KAMAZ jest wynikiem redystrybucji zamówień, czy też wskazuje na ogólny spadek w branży.
Źródło: Defence Express