Prototyp elektrycznego sedana BMW i3 Neue Klasse po raz pierwszy zauważony podczas testów

Autor: Volodymyr Kolominov | 13.11.2024, 10:20

Program BMW Neue Klasse zapowiada prawdziwą rewolucję dla bawarskiej marki: do 2028 roku firma wprowadzi na rynek co najmniej sześć całkowicie elektrycznych modeli. Wśród nich jest szczególnie oczekiwany elektryczny sedan BMW i3, który ma zostać zaprezentowany w 2026 roku, zaraz po elektrycznym crossoverze iX3. A teraz, po raz pierwszy, fotografom udało się "złapać" próbkę tego samochodu podczas testów na drogach Niemiec.

Co zmieniło się w porównaniu z koncepcją?

Ukryty pod kamuflażem prototyp zasadniczo zachowuje stylistykę koncepcji Vision Neue Klasse, która została zaprezentowana w 2023 roku, choć jest nieco "uziemiony" w stosunku do wyglądu produkcyjnego. BMW opisuje go jako "czysty, elegancki i ponadczasowy", inspirowany modelami takimi jak E30, 3.0 CSL i 2002.

Przód samochodu zachował słynną twarz rekina, ale otrzymał większe, bardziej znane reflektory LED i znacznie bardziej zwarty "nozdrza" charakterystycznej kratki. Ten ostatni już wzbudza sympatię - po zbyt dużych "kratkach", które wielu osobom nie podobają się w obecnych modelach. Co ciekawe, pod maską znajduje się dodatkowy bagażnik, który podczas testów drogowych był półotwarty.

Z boku prototyp wyróżnia się poszerzonymi nadkolami przypominającymi design sportowych modeli M, ale felgi i wysokoprofilowe opony od razu zdradzają, że jest to egzemplarz testowy. Inne godne uwagi detale obejmują chowane klamki, konwencjonalnie wyglądające lusterka i bardziej klasyczne zderzaki.

BMW Vision Neue Klasse Concept

Jeśli chodzi o rufę, tymczasowe tylne światła sugerują ostateczny projekt, ale prawdopodobnie zostaną zastąpione bardziej eleganckimi jednostkami LED bliżej premiery.

Wnętrze pozostaje na razie tajemnicą, ale wiadomo już, że model produkcyjny będzie wyposażony w pełnowymiarowy wyświetlacz Panoramic Vision na przednim pasie. Oczekuje się również systemu multimedialnego z dużym ekranem dotykowym. Prawdą jest, że jasne materiały i czteromiejscowy układ konceptu ustąpią miejsca bardziej tradycyjnej, praktycznej konfiguracji dla pięciu pasażerów.

Co jeszcze wiadomo?

Nowe BMW i3 będzie drugim modelem na platformie Neue Klasse, po iX3. Początkowe wyposażenie przewiduje wersję jednosilnikową o mocy około 300 KM. Modyfikacje dwusilnikowe zadowolą tych, którzy potrzebują więcej mocy. Ale flagowa wersja, opracowana przez dział BMW M, może zaskoczyć wszystkich - krążą plotki o czterosilnikowym układzie o mocy 1341 KM.

BMW obiecuje również ponad 800 kilometrów zasięgu i szybkie ładowanie dzięki akumulatorom nowej generacji.

Warto zauważyć, że elektryczny i3 będzie sprzedawany obok benzynowej serii 3, co odzwierciedla ostrożne podejście BMW do elektryfikacji. Głównymi konkurentami nowego i3 będą Audi A4 e-tron, elektryczna wersja Mercedesa Klasy C i oczywiście Tesla Model 3.

Źródło: Carscoops