Google przestanie wyświetlać reklamy polityczne w UE
Google ogłosił, że przestanie wyświetlać reklamy polityczne w Unii Europejskiej od 2025 roku. Decyzja ta jest związana z nowymi przepisami dotyczącymi przejrzystości i kierowania reklam politycznych (TTPA), które wejdą w życie w październiku 2025 roku.
Co wiadomo
Google uważa, że zasady te stwarzają poważne wyzwania operacyjne i niepewność prawną. W szczególności firma zauważa, że definicja reklamy politycznej zawarta w TTPA jest zbyt szeroka, co utrudnia wiarygodne określenie treści, które mają być ograniczone w różnych regionach UE.
Google wcześniej zawiesił wyświetlanie reklam politycznych we Francji, Kanadzie i Brazylii z podobnych powodów. Nowe zasady TTPA wymagają, aby reklamy polityczne były wyraźnie oznaczone, informowały użytkowników o tym, kto płaci za reklamy i z jakimi wyborami są one powiązane, a także uzyskiwały wyraźną zgodę użytkowników na wyświetlanie ukierunkowanych reklam. Zmiany wprowadzą również zakaz płatnych reklam politycznych na YouTube, które spełniają kryteria reklamy politycznej zgodnie z unijnymi zasadami przejrzystości.
Źródło: Google