Co się dzieje z hamulcami? Wypadki na torze pokazały słabości Xiaomi SU7 Max

Autor: Volodymyr Kolominov | 18.11.2024, 09:45

Na papierze Xiaomi SU7 Max to samochód sportowy: 663 KM (495 kW), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy, 497 kilometrów zasięgu. Ale wszystko to jest bezużyteczne, jeśli hamulce nie wykonują swojej pracy, zwłaszcza na torze wyścigowym. W ostatnich miesiącach dowiodły tego dwa głośne wypadki.

Pierwszy wypadek: jazda testowa zakończyła się z hukiem

W kwietniu chiński influencer rozbił SU7 Max podczas jazdy testowej na torze Tianma w Szanghaju. Na filmie widać, jak samochód próbuje zmieścić się w zakręcie, ale hamulce nie wystarczają i samochód wlatuje w barierę. Kierowca zauważył, że przed wypadkiem wykonał pięć okrążeń próbnych, po których klocki hamulcowe wyglądały już na bardzo zużyte.

Drugi wypadek i znowu te same problemy

W czerwcu inny Influencer napędzany SU7 doświadczył podobnego problemu z hamulcami podczas jazdy na torze. Samochód nie wszedł w zakręt i uderzył w ścianę. W tym samym czasie poduszki powietrzne samochodu elektrycznego nie zadziałały, a fotel kierowcy zapadł się. Spowodowało to lawinę krytyki dotyczącej jakości.

Oficjalna odpowiedź Xiaomi

Firma stwierdziła, że SU7 Max nie jest przeznaczony do użytku na torach wyścigowych:

"Xiaomi SU7 Max to luksusowy samochód o wysokich osiągach do użytku na drogach publicznych. Prosimy nie próbować ekstremalnej jazdy, takiej jak profesjonalne tory wyścigowe. Układ hamulcowy Xiaomi SU7 Max wykorzystuje klocki cierne NAO (bezazbestowe), które są odpowiednie do codziennej jazdy. Zapewniają one równowagę między hałasem a wydajnością i spełniają wymagania dotyczące jazdy po drogach publicznych".

"Ze względu na dużą prędkość, wysoką akumulację energii kinetycznej, ostre hamowanie i szybkie zużycie komponentów przy stałym wysokim obciążeniu i wysokiej temperaturze w warunkach torowych, wszystkie główne elementy pojazdu muszą spełniać wymagania, które znacznie przekraczają wymagania codziennych warunków".

Na tor wyścigowy Xiaomi oferuje sedana w wariancie SU7 Ultra z hamulcami węglowo-ceramicznymi, które mogą wytrzymać do 1300°C.

Problem tkwi w szczegółach

Xiaomi SU7 Max waży ponad 2000 kg, ale jego klocki hamulcowe są mniejsze niż w crossoverze Honda CR-V. W codziennej jeździe słabe hamulce są kompensowane przez hamowanie regeneracyjne, ale na torze ten system nie wystarcza. Xiaomi powinno wziąć pod uwagę doświadczenia innych producentów i zainstalować w swoim samochodzie hamulce, które pasują do jego wagi i mocy.

Źródło: Carscoops