Bułgaria zamówiła F-16 5 lat temu, ale kraj nie przygotował jeszcze infrastruktury i pilotów

Autor: Mykhailo Stoliar | 20.11.2024, 09:24

W 2019 r. Bułgaria zamówiła w Stanach Zjednoczonych osiem nowych F-16V Block 70, które kosztowały 1,2 mld USD, wraz z powiązanym uzbrojeniem. Samoloty mają przybyć do tego europejskiego kraju w 2025 roku.

Co wiadomo

W sumie Bułgaria wydała 2,5 miliarda dolarów na 16 myśliwców F-16V Block 70, z których pierwszy ma przybyć za cztery miesiące. Jednak pomimo pięciu lat oczekiwania, infrastruktura naziemna, piloci i sprzęt nie są jeszcze gotowi na przyjęcie nowych samolotów, jak przyznał pełniący obowiązki ministra obrony Bułgarii Atanas Zapryanov w wywiadzie dla Euractiv.

Polityk powiedział oczywiście, że obecnie podejmowane są wszelkie wysiłki w celu przygotowania nowej bazy lotniczej Graf Ignatievo, ale uznał to zadanie za "poważne wyzwanie". Według niego trwa szkolenie pilotów, a jeden instruktor i jeden pilot są już gotowi do pracy.

W 2022 roku Bułgaria zamówiła również osiem kolejnych F-16 za 1,3 miliarda dolarów, z przewidywaną datą dostawy w 2027 roku. Zgodnie z umową Bułgaria ma przeszkolić 32 pilotów, ale do tej pory wysłano tylko 10. Defence Express wyjaśnił, że liczba ta nie jest wystarczająca do osiągnięcia pożądanego poziomu szkolenia do 2025 r., kiedy to na każdy samolot powinny przypadać dwie gotowe załogi.

Obecnie jedynymi myśliwcami formalnie służącymi w bułgarskich siłach powietrznych jest 14 MiG-29. Jednak ich utrzymanie pozostawia wiele do życzenia, ponieważ rosyjski wykonawca nie wywiązał się z umowy na ich naprawę, a w 2021 r. musiał zapłacić grzywnę. Niewiele osób wie, ile z tych samolotów jest obecnie w stanie zdatnym do lotu, nie mówiąc już o gotowości bojowej.

Sytuacja może jednak nie być tak katastrofalna dla zdolności obronnych Bułgarii. Nawet jeśli kraj ten nie będzie miał czasu na przygotowanie niezbędnej infrastruktury, prawdopodobnie będzie w stanie negocjować z innymi krajami NATO tymczasowe stacjonowanie swoich samolotów i pilotów w ich bazach lotniczych.

Źródło: Euractiv