Postawienie na samochody elektryczne jeszcze nie działa: Ford zwalnia 4 000 pracowników w Europie
Ford Motor ogłosił, że do 2027 roku zlikwiduje 4 000 miejsc pracy w Europie, co stanowi 14 procent jego siły roboczej w regionie. Główne straty nastąpią w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Decyzja ta wynika z trudności na rynku samochodów elektrycznych i zmian w polityce modelowej firmy.
Co wiadomo.
W komunikacie prasowym Ford zauważa, że europejski segment samochodów osobowych wykazuje spadek, a przejście na modele zelektryfikowane stworzyło poważne wyzwania. Producent samochodów przyznał również, że zwiększona konkurencja, rygorystyczne przepisy środowiskowe i niepewność regulacyjna pogarszają sytuację. Jednak amerykański producent samochodów spada w Europie mocniej niż jego konkurenci. Według Reutersa, podczas gdy ogólna sprzedaż nowych samochodów w Europie spadła o 6,1 procent w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku, sprzedaż Forda spadła o 17,9 procent.
Głównym ciosem była zmiana strategii firmy. Ford wstrzymał produkcję popularnych modeli Mondeo i Fiesta, a także przygotowuje się do zaprzestania produkcji Focusa. Oczywiście polityka mająca na celu rozszerzenie gamy crossoverów i samochodów elektrycznych nie przynosi jeszcze oczekiwanych rezultatów.
Dyrektor finansowy firmy, John Lawler, w swoim przemówieniu do niemieckiego rządu wezwał do bardziej przejrzystej polityki w zakresie mobilności elektrycznej, w tym inwestycji w infrastrukturę ładowania i stymulowania popytu konsumenckiego. Jednocześnie krytycy wskazują, że problemy Forda w Europie wykraczają daleko poza czynniki zewnętrzne.
Zwolnienia mają nastąpić do końca 2027 roku. Wiadomo już, że zlikwidowanych zostanie 2900 miejsc pracy w Niemczech i 800 w Wielkiej Brytanii.