Hyundai Ioniq 9: siedmiomiejscowy elektryczny SUV z akumulatorem o pojemności 110,3 kWh i zasięgiem do 620 km
Hyundai zaprezentował długo oczekiwany elektryczny SUV Ioniq 9 z trzema rzędami siedzeń. Ten pojazd o długości 5 060 mm jest odpowiednikiem Kia EV9 i został zbudowany na platformie E-GMP, która jest również wykorzystywana w modelach Hyundai, Kia i Genesis.
Trzy konfiguracje do wyboru
Wszystkie wersje Ioniq 9 są wyposażone w akumulator o pojemności 110,3 kWh.
- Long Range RWD: pojedynczy tylny silnik elektryczny o mocy 214 KM (160 kW) i momencie obrotowym 350 Nm. Zasięg do 620 kilometrów w cyklu WLTP (na 19-calowych kołach). Przyspieszenie 0-100 km/h w 9,4 sekundy.
- Long Range AWD: dodaje silnik z przodu o mocy 94 KM (70 kW) i 255 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie 0-100 km/h w 6,7 sekundy.
- Performance AWD: dwa silniki o mocy 214 KM każdy. 0-100 km/h w 5,2 sekundy, prędkość maksymalna 200 km/h
Korzystając ze stacji ładowania o mocy 350 kW, możliwe jest zwiększenie pozostałej energii w akumulatorze z 10% do 80% w ciągu 24 minut. Dostępna jest również funkcja Vehicle-to-Load do zasilania urządzeń zewnętrznych.
Konstrukcja i aerodynamika
Hyundai Ioniq 9 zewnętrznie przypomina koncepcyjny model SEVEN, który zadebiutował wcześniej. Charakterystyczne reflektory Parametric Pixel LED zwiększają rozpoznawalność samochodu. Dzięki opcjonalnym kamerom bocznym zamiast konwencjonalnych lusterek, współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) został zmniejszony do 0,259.
W swoim nowym SUV-ie Hyundai po raz pierwszy zrezygnował z tradycyjnej anteny: odbiorniki GPS, radia i innych usług są zintegrowane z szybą. Nabywcy mogą wybierać spośród 16 kolorów nadwozia i kół o rozmiarze od 19 do 21 cali.
Wnętrze i technologia
Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 3130 mm, Ioniq 9 ma przestronne wnętrze. Wnętrze jest wykończone ekologicznymi materiałami, takimi jak PET z recyklingu, wełniana tkanina i ekoskóra. W kabinie znajduje się zakrzywiony ekran, który łączy w sobie cyfrowy zestaw wskaźników i wyświetlacz multimedialny (każdy o przekątnej 12 cali). Dla miłośników muzyki dostępny jest system audio Bose z 14 głośnikami.
Dostępne są konfiguracje z 6 i 7 miejscami. W tym przypadku fotele w drugim rzędzie można obracać, podobnie jak w Kia EV9.
Hyundai Ioniq 9 jest wyposażony w zaawansowany pakiet bezpieczeństwa z unikaniem kolizji, kontrolą pasa ruchu, ostrzeżeniem o zjechaniu z pasa ruchu i innymi funkcjami. Posiada również 10 poduszek powietrznych.
Ceny i kiedy w sprzedaży
Rozpoczęcie dostaw Hyundaia Ioniq 9 planowane jest na pierwszą połowę 2025 roku. SUV pojawi się najpierw w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych. W Europie nowy model spodziewany jest później. Ceny nie zostały jeszcze oficjalnie ogłoszone, ale plotki w USA sugerują, że cena wywoławcza wyniesie około 62 000 USD za wersję Long Range RWD i 73 000 USD za Performance AWD.
Źródło: Hyundai