Indie odkładają wycofanie myśliwców MiG-21 używanych od lat 60. z powodu opóźnień w produkcji samolotów Tejas

Autor: Mykhailo Stoliar | 07.12.2024, 09:18

Opóźnienia w produkcji własnego myśliwca Tejas zmuszają Indie do odroczenia wycofania z eksploatacji radzieckich myśliwców MiG-21, które po raz pierwszy pojawiły się w indyjskich siłach powietrznych w 1955 roku. Przestarzałe samoloty, które mają smutną historię wypadków i katastrof, będą nadal służyć co najmniej do 2026 roku.

Co wiemy

Radziecki myśliwiec MiG-21, który po raz pierwszy latał w 1955 roku, jest nadal w służbie. Indie eksploatują łącznie około 80 MiG-21 w różnych modyfikacjach i po raz kolejny zostały zmuszone do odroczenia decyzji o ich wycofaniu.

Nie jest to pierwsze odroczenie. Początkowo planowano zakończyć ich eksploatację w 2019 roku, a następnie w 2023 roku. Problem leży w opóźnieniach w dostawie narodowego myśliwca Tejas, który miał zastąpić MiG-21. Tejas był opracowywany od 1983 roku w celu zastąpienia MiG-21, więc opóźnienie w wycofaniu MiG-21 ma jeszcze dłuższą historię.

Obecnie produkcja Tejasa utknęła w martwym punkcie z powodu problemów z dostawami silników. Indyjski Tejas jest napędzany amerykańskim silnikiem F404-IN20 od General Electric. W 2023 roku zamówiono 99 takich silników za 720 milionów dolarów, a kolejne 75 otrzymano wcześniej, co pozwoliło na produkcję ponad 50 myśliwców wraz z prototypami.


Zaprojektowany przez Indie myśliwiec Tejas. Ilustracja: Rząd Indii

Przyczyny opóźnień mogą jednak leżeć nie tylko po stronie amerykańskiej, ponieważ kontrakt przewidywał, że F404-IN20 ma być produkowany przy znacznym udziale indyjskich firm. Kontrakt z 2023 roku był najwyraźniej powiązany z zamówieniem na 97 myśliwców Tejas Mk 1A, które zostało złożone dopiero wiosną 2024 roku.

Tak więc odroczenie przejścia MiG-21 na emeryturę do 2026 roku może nie być ostatnim. Oznacza to, że żywotność myśliwca, który po raz pierwszy wzmocnił indyjskie siły powietrzne w 1964 roku, zostanie przedłużona. Ostatni raz Indie otrzymały te myśliwce w 1984 roku, co oznacza, że najmłodszy indyjski MiG-21 ma obecnie 40 lat.

MiG-21 ma bardzo złą reputację w Indiach, a około połowa z 840 samolotów otrzymanych od ZSRR zginęła w wypadkach i katastrofach, zabijając ponad 170 pilotów i ponad 40 cywilów.

Źródło: Indyjskie Skrzydło Badań Obronnych