BMW otworzyło największy na świecie pionowy tunel aerodynamiczny (wideo)
Nowe Centrum Aeroakustyki i Napędów Elektrycznych (AEC) w Centrum Badań i Innowacji BMW Group (FIZ) w Monachium rozpoczęło działalność. Zastąpiło ono stary aeroakustyczny tunel aerodynamiczny, który działał przez prawie 40 lat.
Co wiadomo.
AEC składa się z dwóch budynków, które powstały w wykopie. Pierwszy to wielofunkcyjna część z warsztatem, sprzętem testowym i pomiarowym. Drugi to unikalny tunel aerodynamiczny o długości prawie 100 metrów, wysokości 45 metrów i szerokości 25 metrów. BMW twierdzi, że jest to największy na świecie pionowy akustyczny tunel aerodynamiczny i jednocześnie najcichszy.
Dlaczego pionowy?
Tunel aerodynamiczny został zaprojektowany pionowo, aby zmaksymalizować wydajność placu budowy. Był to jedyny sposób, aby w pełni spełnić wszystkie wymagania dla obu budynków i zrealizować je w istniejącej przestrzeni.
Aeroacoustics E-Drive Centre (AEC). Zdjęcie: BMW
Cały budynek, od płyty podłogowej o grubości 3 m po fasadę, jest dźwiękoszczelny przed hałasem z otoczenia. Wszystkie prace budowlane zostały przeprowadzone w funkcjonującym obiekcie.
Co jeszcze wyróżnia ten obiekt?
Posiada on wentylator o mocy 4,5 MW, który jest w stanie dostarczyć do 100 000 m³ powietrza na minutę przy prędkości 250 km/h. Tunel aerodynamiczny został zaprojektowany jako półwolna przestrzeń akustyczna. Oznacza to, że z wyjątkiem dźwiękoszczelnej podłogi, nie ma żadnych odbić dźwięku. Pozwala to na realistyczną symulację sytuacji na drodze. Zakres częstotliwości dla warunków półwolnego pola od 30 Hz jest unikalny dla tunelu aerodynamicznego pojazdu i obejmuje całe słyszalne spektrum.
Praca z jednostką dymu w aeroakustycznym tunelu aerodynamicznym BMW Group. Zdjęcie: BMW
216 mikrofonów umożliwia precyzyjną lokalizację szumów tła z dokładnością mniejszą niż jeden centymetr. Ponadto tunel aerodynamiczny jest wyposażony w laserowy system wibrometryczny do bezkontaktowego pomiaru drgań mechanicznych całej powierzchni pojazdu.
Źródło: BMW