Volkswagen potwierdził redukcję ponad 35 000 miejsc pracy w Niemczech i przeniesienie produkcji Golfa do Meksyku
Volkswagen i związek zawodowy IG Metall osiągnęły porozumienie pod nazwą "Zukunft Volkswagen" [Przyszłość Volkswagena]. [Przyszły Volkswagen]. Firma zlikwiduje ponad 35 000 miejsc pracy w Niemczech i zmniejszy moce produkcyjne w kraju o 734 000 sztuk rocznie do 2030 roku. Ponadto nastąpi przetasowanie produkcji modeli między różnymi firmami.
Co wiadomo.
Redukcja personelu i nadwyżki mocy produkcyjnych, a także obniżenie kosztów rozwoju pozwoli Volkswagenowi zaoszczędzić ponad 4,0 mld euro rocznie w perspektywie średnioterminowej. Pomoże to Volkswagen AG położyć podwaliny pod ważne inwestycje w przyszłe produkty do 2030 roku.
"Zukunft Volkswagen" przewiduje następujące realokacje w zakładach Volkswagen Samochody Osobowe i Volkswagen Samochody Użytkowe:
Wolfsburg:
- Spółka matka będzie nadal produkować modele VW ID.3 i CUPRA Born.
- Produkcja modeli Golf i Golf Estate zostanie przeniesiona do Puebla w Meksyku od 2027 roku.
- Pozostała produkcja będzie skoncentrowana na dwóch liniach montażowych zamiast obecnych czterech.
- Do 2030 r. rozpocznie się tam produkcja elektrycznego Golfa nowej generacji i kolejnego modelu na nowej platformie pojazdów elektrycznych SSP.
Emden:
- Fabryka w Emden będzie nadal produkować modele ID.7, ID.7 Tourer i ID.4 nawet po zmianie stylizacji.
Osnabrück:
- VW T-Roc Cabrio będzie produkowany w Osnabrück do połowy 2027 roku. Dalsza przyszłość zakładu jest niejasna. Firma "bada możliwości innego wykorzystania terenu".
Zwickau:
- Zwickau pozostanie miejscem produkcji Audi Q4 e-tron i Audi Q4 e-tron Sportback. Począwszy od 2027 r. produkcja tych pojazdów będzie skoncentrowana na jednej linii.
Drezno:
- Produkcja samochodów w słynnej fabryce "Gläserne Manufaktur" zakończy się pod koniec 2025 roku. Volkswagen nie ma jeszcze pomysłu, co dalej zrobić z fabryką. Firma przyznaje jednak, że zakład weźmie udział "w programie strony trzeciej".
Hanower:
- Główny zakład Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze pozostanie miejscem produkcji ID.Buzz i Multivana. Koszty produkcji w fabryce zostaną jednak obniżone.
Ponadto Volkswagen zreorganizuje dział rozwoju technicznego w Wolfburgu. W ramach tej reorganizacji do 2030 r. zlikwidowanych zostanie około 4 000 miejsc pracy. Nowe zadania rozwojowe zostaną rozdzielone między Volkswagen Samochody Osobowe i Grupę Volkswagen, w oparciu o synergie Grupy.
Gläserne Manufaktur w Dreźnie. Zdjęcie: Volkswagen AG
Volkswagen obiecał również, że nie zamknie fabryk komponentów. Jednocześnie koszty pracy zostaną obniżone o około 500 milionów euro. Wprowadzone zostaną nowe modele czasu pracy, aby zakłady produkcyjne były bardziej elastyczne.
Źródło: Volkswagen