Niemieckie firmy Rheinmetall i MBDA utworzą spółkę do opracowania broni laserowej

Niemieckie firmy Rheinmetall i MBDA Germany planują utworzenie spółki joint venture w celu opracowania okrętowej broni laserowej. Zostało to zgłoszone przez Hartpunkt.
Co wiadomo
Współpraca między firmami w zakresie wojskowej technologii laserowej trwa od kilku lat. W 2022 i 2023 r. wspólnie opracowany laser został pomyślnie przetestowany na pokładzie fregaty Sachsen w ramach grupy roboczej High Energy Marine Laser Demonstration Working Group (ARGE).
We wrześniu 2023 r. Rheinmetall i MBDA podpisały umowę o wspólnym opracowaniu broni laserowej dla okrętów. Aby utworzyć spółkę joint venture, firmy złożyły wniosek do niemieckiego Federalnego Urzędu Kartelowego w grudniu 2024 r. i otrzymały już pozwolenie. Nie wiadomo jednak jeszcze, jak firma zostanie zorganizowana i jakie produkty będzie wytwarzać.
Wiadomo, że moc wyjściowa wiązki demonstratora osiąga 20 kW przy wysokiej gęstości wiązki. Demonstrator składa się z 12 modułów lasera światłowodowego o mocy do 2 kW każdy, których wiązki są łączone w jedną wiązkę za pomocą układu optycznego. Technologia ta umożliwia zwiększenie mocy do 100 kW bez znaczących zmian konstrukcyjnych.

Demonstratory niemieckiego morskiego systemu laserowego. Ilustracja: Indian Defence Review
Podczas testów w latach 2022-2023 system oddał ponad 100 strzałów testowych, niszcząc bezzałogowe statki powietrzne na krótkich i bardzo krótkich dystansach. Potwierdzono, że jest on skuteczny przeciwko bezzałogowym statkom powietrznym, rojom dronów, łodziom motorowym i prawdopodobnie pociskom kierowanym. W przyszłości system może zostać zmodernizowany w celu zwalczania pocisków naddźwiękowych, rakiet, a także ataków artyleryjskich i moździerzowych.
Co ciekawe, firmy podzieliły się między sobą obowiązkami: MBDA Deutschland odpowiada za wykrywanie i śledzenie celów, integrację lasera z systemem sterowania i konsolą operatora. Jednocześnie Rheinmetall odpowiada za rozwój systemu laserowego, jego naprowadzanie, kontener demonstracyjny oraz mechaniczną i elektryczną integrację systemu na fregacie Sachsen.
Źródło: Hartpunkt