Odzież odblaskowa okazała się niewidoczna dla systemów automatycznego hamowania w badaniu IIHS

Autor: Volodymyr Kolominov | 15.01.2025, 13:21
Odzież odblaskowa okazała się niewidoczna dla systemów automatycznego hamowania w badaniu IIHS

Nowe badanie przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ujawniło anomalię w sposobie działania automatycznych systemów hamowania awaryjnego w samochodach w nocy. Okazuje się, że niektóre systemy nie są w stanie wykryć pieszych noszących odzież specjalnie zaprojektowaną tak, aby byli widoczni w ciemności.

Co wiadomo.

W teście wzięły udział trzy pojazdy z roku modelowego 2023: Honda CR-V, Mazda CX-5 i Subaru Forester. Samochody zostały przetestowane pod kątem ich zdolności do rozpoznawania pieszych w różnych ubraniach przy prędkości 25 mph (40 km/h) i różnych poziomach oświetlenia.

Honda i Mazda zderzyły się ze zdecydowaną większością manekinów, niezależnie od ich ubioru. Dodanie pasków odblaskowych nie miało wpływu na skuteczność systemu rozpoznawania. Jednakże, gdy manekin był ubrany na czarno, samochody zaczęły zwalniać w miarę zbliżania się do niego.

Różne scenariusze oświetlenia dały różne wyniki. Na przykład CX-5 zwalniał znacznie bardziej przy 10 luksach dodatkowego oświetlenia w okolicy. Jednak osiągał znacznie gorsze wyniki, gdy oświetlenie wzrosło do 20 luksów. W międzyczasie Subaru uniknęło kolizji z manekinami pieszych we wszystkich testach z wyjątkiem jednego. Jak na ironię, jedyny wypadek miał miejsce z manekinem, który miał na sobie odzież odblaskową.

Instytut IIHS nie znalazł odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się dzieje. Pełne badanie systemów automatycznego hamowania w nocy, uwzględniające oświetlenie i odzież, jest dostępne na stronie internetowej IIHS.

Źródło: IIHS