Pył z klocków hamulcowych jest bardziej toksyczny niż spaliny z silników Diesla - badanie
Naukowcy z Uniwersytetu w Southampton odkryli, że mikroskopijne cząsteczki uwalniane w wyniku zużycia klocków hamulcowych mogą być bardziej szkodliwe dla płuc niż spaliny z samochodów z silnikiem diesla. Badanie, opublikowane przez Biomedcentral w czasopiśmie Particle and Fibre Toxicology, łączy wysokie stężenie miedzi w klockach hamulcowych ze zwiększonym działaniem toksycznym.
Co wiadomo
Wcześniej skupiano się na spalinach samochodowych, ale istnieją inne źródła zanieczyszczenia powietrza - zużycie opon, zużycie nawierzchni dróg i klocków hamulcowych. Są to główne źródła zanieczyszczenia powietrza pyłem zawieszonym (PM) w Wielkiej Brytanii i Europie.
"Niewydechowe" źródła zanieczyszczeń są obecnie odpowiedzialne za większość emisji cząstek stałych (PM) z pojazdów w Wielkiej Brytanii i niektórych częściach Europy. Ilustracja: Toksykologia cząstek i włókien
Naukowcy z Uniwersytetu w Southampton przetestowali cztery różne rodzaje klocków hamulcowych o różnym składzie chemicznym:
- Niskometaliczne,
- Półmetaliczne,
- Organiczne bezazbestowe,
- hybrydowo-ceramiczne.
Okazało się, że klocki organiczne bez azbestu były najbardziej szkodliwe dla komórek płuc - powodowały stan zapalny i inne markery toksyczności nawet bardziej niż cząsteczki spalin z silników Diesla. Drugie pod względem szkodliwości były klocki ceramiczne. Oba typy zawierają wysoki poziom miedzi.
Naukowcy później usunęli miedź z cząstek i zauważyli, że toksyczność spadła. Wskazuje to na potrzebę ograniczenia jej stosowania w układach hamulcowych.
Autorzy badania zwracają uwagę, że nawet przejście na samochody elektryczne nie sprawi, że drogi będą "czystsze". Mimo braku emisji, cząstki stałe pochodzące z hamowania i jazdy nadal będą stanowić problem. Prawodawstwo, które obecnie reguluje tylko emisję spalin, może nie być wystarczająco skuteczne, aby chronić ludzkie zdrowie w przyszłości.