Ford Focus zostanie wycofany w listopadzie: koniec kolejnej legendy

Ford kontynuuje stopniowe wycofywanie swoich kultowych modeli w Europie. Po Mondeo (2022) i Fieście (2023) przyszła kolej na Focusa - jego produkcja zakończy się w listopadzie 2025 roku. Poinformował o tym Motor1, powołując się na kierownika ds. komunikacji Ford of Europe Finna Thomasena (Finn Thomasen).
Co wiadomo.
- Ostatni Ford Focus zjedzie z linii montażowej fabryki w Zarlouis (Niemcy).
- Nie przewiduje się następcy - Ford postanowił całkowicie zrezygnować z konwencjonalnych samochodów osobowych.
- Wciąż przyjmowane są nowe zamówienia, ale po zaprzestaniu produkcji w sprzedaży pozostaną jedynie gotowe konfiguracje z magazynów.
Dlaczego Ford zrezygnował z Focusa?
Według prezesa Forda Jima Farleya, firma wychodzi z "nudnego biznesu samochodowego" i koncentruje się na "kultowych modelach". Priorytetem są modele takie jak Bronco, Tremor, Raptor i Mustang. Masowe sedany i hatchbacki, w ocenie kierownictwa Blue Oval, nie generują pożądanych zysków dla firmy.
Odzwierciedla to amerykańską strategię: Fiesta, Focus, Fusion i Taurus już dawno zniknęły z amerykańskiego rynku. Jedynym wyjątkiem jest Mustang, ale jest to niszowy samochód sportowy, a nie model masowy.
Co to oznacza dla rynku?
Wraz ze zwykłym Focusem stracimy wersję ST, jednego z ostatnich gorących hatchbacków z manualną skrzynią biegów.
Być może głównymi zwycięzcami w tej sytuacji będą Volkswagen Group i Toyota. Modele takie jak Golf, Octavia, Leon, A3 i Corolla pozostają w linii.
RIP, Focus (1998-2025)

Ford Focus pierwszej generacji (1998). Zdjęcie: Ford
Focus zastąpił Escorta w 1998 roku i był jednym z hatchbacków o najlepszym stosunku jakości do ceny w swojej klasie. Obecnie Ford koncentruje się na SUV-ach i pick-upach, pozostawiając europejską część rynku konkurentom.
Źródło: Motor1