Ford Focus zostanie wycofany w listopadzie: koniec kolejnej legendy

Autor: Volodymyr Kolominov | 06.03.2025, 16:18
Ford Focus zostanie wycofany w listopadzie: koniec kolejnej legendy

Ford kontynuuje stopniowe wycofywanie swoich kultowych modeli w Europie. Po Mondeo (2022) i Fieście (2023) przyszła kolej na Focusa - jego produkcja zakończy się w listopadzie 2025 roku. Poinformował o tym Motor1, powołując się na kierownika ds. komunikacji Ford of Europe Finna Thomasena (Finn Thomasen).

Co wiadomo.

  • Ostatni Ford Focus zjedzie z linii montażowej fabryki w Zarlouis (Niemcy).
  • Nie przewiduje się następcy - Ford postanowił całkowicie zrezygnować z konwencjonalnych samochodów osobowych.
  • Wciąż przyjmowane są nowe zamówienia, ale po zaprzestaniu produkcji w sprzedaży pozostaną jedynie gotowe konfiguracje z magazynów.

Dlaczego Ford zrezygnował z Focusa?

Według prezesa Forda Jima Farleya, firma wychodzi z "nudnego biznesu samochodowego" i koncentruje się na "kultowych modelach". Priorytetem są modele takie jak Bronco, Tremor, Raptor i Mustang. Masowe sedany i hatchbacki, w ocenie kierownictwa Blue Oval, nie generują pożądanych zysków dla firmy.

Odzwierciedla to amerykańską strategię: Fiesta, Focus, Fusion i Taurus już dawno zniknęły z amerykańskiego rynku. Jedynym wyjątkiem jest Mustang, ale jest to niszowy samochód sportowy, a nie model masowy.

Co to oznacza dla rynku?

Wraz ze zwykłym Focusem stracimy wersję ST, jednego z ostatnich gorących hatchbacków z manualną skrzynią biegów.

Być może głównymi zwycięzcami w tej sytuacji będą Volkswagen Group i Toyota. Modele takie jak Golf, Octavia, Leon, A3 i Corolla pozostają w linii.

RIP, Focus (1998-2025)


Ford Focus pierwszej generacji (1998). Zdjęcie: Ford

Focus zastąpił Escorta w 1998 roku i był jednym z hatchbacków o najlepszym stosunku jakości do ceny w swojej klasie. Obecnie Ford koncentruje się na SUV-ach i pick-upach, pozostawiając europejską część rynku konkurentom.

Źródło: Motor1