Toyota FT-Me: kompaktowy samochód elektryczny, którym można jeździć od 14 roku życia

Toyota zaprezentowała FT-Me - koncepcję ultrakompaktowego, zwrotnego samochodu elektrycznego dla miast. Nowość przypomina pierwszego Smarta, ale w nowoczesnej interpretacji, z naciskiem na przyjazność dla środowiska i integrację ze smartfonami.
Co wiadomo
Toyota FT-Me to dwumiejscowy samochód elektryczny o długości mniejszej niż 2,5 metra, dzięki czemu idealnie sprawdza się w gęstym ruchu miejskim. Zajmuje połowę normalnego miejsca parkingowego, a w niektórych przypadkach można go nawet ustawić prostopadle, wykorzystując zaledwie jedną trzecią miejsca. Nowy samochód został zaprezentowany w Brukseli wraz z Toyotą C-HR+, Toyotą Urban Cruiser i przeprojektowanymi samochodami elektrycznymi Toyota bZ4X.
Stylistyka samochodu jest inspirowana hełmem pilota odrzutowca. Biało-czarne połączenie kolorów ma "dawać poczucie bezpieczeństwa, niezawodności i lekkości".
Toyota pozycjonuje FT-Me jako pojazd dostępny dla wszystkich, w tym nastolatków i osób niepełnosprawnych. W niektórych krajach można nim jeździć już od 14 roku życia - wystarczy podstawowe prawo jazdy.
Cechy konstrukcyjne
Konstrukcja Toyoty FT-Me zapewnia 360-stopniową widoczność we wszystkich kierunkach. Wielofunkcyjna kierownica umożliwia obsługę samochodu wyłącznie za pomocą rąk, dzięki czemu jest on dostępny dla osób na wózkach inwalidzkich bez konieczności dodatkowych modyfikacji. Zamki drzwi można otwierać i zamykać, a samochód można uruchomić za pomocą cyfrowego kluczyka w smartfonie.
Przyjazny dla środowiska i autonomiczny
Toyota jest zaangażowana w zrównoważony rozwój, koncentrując się na maksymalizacji wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu. W rezultacie emisja CO₂ FT-Me jest o 90% niższa niż w przypadku konwencjonalnych samochodów miejskich.
FT-Me zużywa trzy razy mniej energii niż standardowy samochód elektryczny. Posiada również panele słoneczne na dachu, które mogą zwiększyć zasięg jazdy o 20-30 kilometrów dziennie. Toyota twierdzi, że w sprzyjających warunkach pozwala to większości użytkowników w ogóle nie ładować samochodu.
Źródło: Toyota