Renault 5 Turbo 3E oficjalnie zaprezentowane: 540 KM, 1400 kg masy i rajdowy hamulec ręczny

Renault przywraca jeden ze swoich najsłynniejszych modeli, 5 Turbo. Ale teraz nie jest to tylko sportowy hatchback, ale prawdziwy elektryczny "mini supersamochód" o mocy 540 KM i przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy.
Co wiadomo
Oryginalne Renault 5 Turbo i Turbo 2 wywołały sensację w latach 80-tych, ponieważ były pierwszymi francuskimi samochodami produkcyjnymi z turbodoładowanymi silnikami i wyróżniały się w sportach motorowych. Dziś są poszukiwane przez kolekcjonerów, a Renault postanowiło na nowo wyobrazić sobie ten kultowy samochód na nową erę.
Renault 5 Turbo 3E zostało zbudowane na wyspecjalizowanej platformie dla samochodów elektrycznych z napędem na tylne koła. Hatchback został wyposażony w system 800 V, akumulator o pojemności 70 kWh i dwa silniki elektryczne o łącznej mocy szczytowej 540 KM i momencie obrotowym 4 800 Nm.

Renault 5 Turbo 3E. Ilustracja: Renault
Struktura napędowa samochodu została wykonana z dużym udziałem elementów aluminiowych, natomiast nadwozie - z włókna węglowego. Dzięki temu Renault 5 Turbo 3E waży zaledwie 1450 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 2,7 kg/KM/H, co jest porównywalne z supersamochodami.
Wymiary:
- Długość - 4,08 m
- Szerokość - 2,03 m
- Wysokość - 1,38 m
- Rozstaw osi - 2,57 m
- Prześwit - 118 mm
Na torze wyścigowym Renault 5 Turbo 3E może rozpędzić się do 270 km/h i przejechać kilka gorących okrążeń, zanim będzie wymagało szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 350 kW. Akumulator można naładować od 15 do 80 procent w ciągu 15 minut. W trybie standardowym zasięg powinien wynosić do 400 kilometrów w cyklu WLTP.
Technologia i design
"Elektryczny hiper hatchback" otrzymał cztery tryby sterowania (Snow, Regular, Sport i Race), funkcję wspomagania driftu, sportowe fotele z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, a nawet klasyczny "rajdowy" pionowy hamulec ręczny.
We wnętrzu zastosowano włókno węglowe i alcantarę. Jest też wystarczająco dużo miejsca na bagaż - rzadkość w tej klasie samochodów.
Edycja limitowana
Renault wyprodukuje zaledwie 1 980 egzemplarzy Turbo 3E, oddając hołd rocznikowi pierwszego Renault 5 Turbo. Każdy samochód będzie indywidualnie numerowany. Sprzedaż rozpocznie się w najbliższych tygodniach, a pierwsze dostawy zaplanowano na 2027 rok.
Źródło: Renault