Koniec epoki: Stellantis zamknął legendarną fabrykę samochodów Vauxhall w Anglii

Autor: Volodymyr Kolominov | 31.03.2025, 11:18

Fabryka Vauxhall w Luton oficjalnie zakończyła produkcję - na dniach z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni furgon Vivaro. Auto Express doniósł, że?pracownicy byli w łzach, gdy zebrali się wokół ostatniego wyprodukowanego samochodu, a zamknięcie stało się ponurym dniem \u200b\u200bdla miasta,?które odgrywało długą i niezwykłą rolę w przemyśle motoryzacyjnym Wielkiej Brytanii.

Co wiadomo

Fabryka w Luton produkowała samochody Vauxhall od początku lat 1900-tych. Wszystko zaczęło się od modelu 9HP i trwało z takimi samochodami?jak Vauxhall Prince Henry z 1910 roku, powojenną klasyką, w tym Vauxhall Cresta, Wyvern, Victor i Viva, a także bardziej nowoczesnymi modelami;?Chevette, Cavalier, Frontera i Vectra.

Właściwie Vectra był ostatnim modelem osobowym, który tutaj wyprodukowano jeszcze w 2002 roku, po czym fabryka całkowicie przeszła na produkcję modeli użytkowych.

Decyzja Stellantis o zamknięciu zakładu pozostawiła bez pracy ponad 1000 pracowników. Przewodnicząca lokalnej rady Luton, Hazel Simmons, nazwała ten dzień „bardzo smutnym” i stwierdziła, że władze proponowały alternatywne opcje na ratowanie fabryki, ale Stellantis „nie chciał ich rozważać”.

W oficjalnym oświadczeniu firma podkreśla, że jej priorytetem są pracownicy: zaproponowano im pomoc w przeprowadzce?do fabryki w Ellesmere Port, targi pracy, pisanie CV, kursy przekwalifikowujące i sesje zdrowotne.

Dlaczego zamknięto fabrykę?

Zgodnie z wypowiedziami analityków, którzy rozmawiali z Auto Express, zamknięcie zakładu związane jest z nadwyżką mocy produkcyjnych Stellantis w Europie oraz niezgodnością państwowego programu przejścia na samochody o „zerowej” emisji (ZEV Mandate) z rzeczywistymi potrzebami rynku.

Stellantis po raz pierwszy ogłosił plany zamknięcia fabryki w listopadzie 2024 roku,?zaledwie dziewięć miesięcy po tym, jak obiecał zainwestować w produkcję elektrycznych pojazdów. Ostatecznie koncern zdecydował się skupić produkcję elektrycznych furgonów w Ellesmere Port, co stało się ostatecznym wyrokiem dla historycznej fabryki w Luton.?

Źródło: Auto Express