Jajka wielkanocne w grach z 2025 roku

Świat cyfrowej rozrywki jest aktualizowany częściej niż zasady monetyzacji YouTube. Ale mimo wszystko - nowe silniki, RTX i sztuczna inteligencja, która podpowiada, gdzie iść w misji - niektóre rzeczy pozostają takie same. Jedną z nich jest stary dobry zwyczaj ukrywania małych rzeczy w grze, których większość graczy nigdy nie zobaczy, ale ci, którzy to zrobią, otrzymają wieczne +100 do poczucia własnej wartości.
Jajka wielkanocne to małe cyfrowe listy w butelce adresowane do tych, którzy nie tylko "ukończyli grę", ale przyjrzeli się każdej teksturze, przestudiowali animacje postaci niezależnych i sprawdzili, czy mogą porozmawiać z wiadrem. Tworzą one atmosferę zmowy między deweloperem a graczem, rozwijają społeczność, zachęcają do badań i dodają do gry to uczucie "och, co to tutaj jest?", dla którego przychodzimy.
Sekrety, do których znalezienia nikt nie jest zmuszany, ale każdy chce - dlatego te rzeczy wciąż żyją. I wydaje się, że ukrywanie zabawnych wiadomości na dnie jaskini jest najbardziej wytrwałym gatunkiem w grach. Przekopaliśmy się przez największe premiery 2025 roku, aby znaleźć dla ciebie najciekawsze pisanki.
Szybko do przodu do
- Kingdom Come: Deliverance 2
- Assasin`s Creed Shadows
- Split Ficton
- Monster Hunter Wilds
- Avowed
- Final Fantasy VII Rebirth
- Marvel's Spider-Man 2
- W suchych pozostałościach
Kingdom Come: Deliverance 2
Gra "Kingdom Come: Deliverance 2" stała się prawdziwym świętem dla fanów i stworzyła wszelkie warunki do dokładnej eksploracji otwartego świata i zachęciła do zaglądania dosłownie pod każdy krzak. Możemy spotkać zestrzelone UFO (ale nie da się do niego zbliżyć ze względu na przezroczystą ścianę). W grze pojawia się Kot w Butach, dom Baby Jagi, słomkowy kapelusz Luffy'ego z One Piece, kamienny miecz Excalibur, a także nawiązania do filmów Beetlejuice czy Predator oraz gier Elden Ring czy The Elder Scrolls V: Skyrim:
Oto pełna lista pisanek znalezionych w grze wraz z kodami czasowymi wideo:
- 0:00 - Kot w butach
- 0:37 - "Predator" ze Schwarzeneggerem
- 1:30 - Mała syrenka
- 2:04 - Dom Baby Jagi
- 2:27 - Beetllejuice
- 3:00 - Dinozaury w jaskini
- 3:30 - Harry Potter (szkielet na miotle)
- 4:01 - Gladiator
- 4:27 - Skrzydlata nietoperzowa bestia
- 4:48 - Ognisko w Dark Souls
- 5:18 - Midsommar
- 5:54 - Pokój dla deweloperów
- 6:52 - Słomkowy kapelusz Luffy'ego z One Piece
- 7:27 - Sekretne zakończenie
- 7:53 - Rozbite UFO
- 8:17 - Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków
- 8:54 - Miecz Excalibur w kamieniu
- 9:15 - The Elder Scrolls V: Skyrim
- 10:08 - Zasady dotyczące puszki piwa
- 10:33 - Pozwól mi zaśpiewać jej solo
- 11:11 - Meksykańscy kosmici
- 11:34 - Dom hobbitów
- 11:53 - Wampir
- 12:29 - Przerażające drzewo
- 12:53 - Krokodyl i szkielet
Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej
Uważa się, że historiapisanek rozpoczęła się od banalnego protestu. W 1980 roku niejaki Warren Robinett ukrył swoje nazwisko w grze Adventure, ponieważ Atari uważało, że podpisywanie deweloperów pod produktem jest złym obyczajem. W ten sposób pojawiła się pierwsza "pisanka" w grze. A potem było ich więcej. Słynny ↑↑↓↓←→←→BA kod Konami stał się ikoną gatunku, odblokowując bonusy, dodatkowe życia, a czasem ukryte mini-gry.
Chociaż najwcześniejsze z pisanek można znaleźć w grze wideo Moonlander z 1973 roku, w której gracz próbuje wylądować modułem księżycowym na Księżycu. Jeśli gracz zdecyduje się przelecieć modułem poziomo przez kilka ekranów gry, napotka restaurację McDonald's, którą może odwiedzić astronauta, jeśli wyląduje w pobliżu. Najwcześniejsze znane jajko wielkanocne w oprogramowaniu w ogóle zostało umieszczone w poleceniu "make" dla komputerów PDP-6/PDP-10 w okresie od października 1967 do października 1968 roku, kiedy to jeśli użytkownik próbuje utworzyć plik o nazwie "love", wpisując "make love", program odpowiada "not war?" przed kontynuowaniem.
Współczesne pisanki to prawdziwe laleczki zagnieżdżone w grach. Od odniesień do memów, filmów i innych gier (witaj, Borderlands crossover z Minecraftem) po kpiny z konkurencji, jak w Wiedźminie 2, gdzie ktoś "pechowo spadł z dachu", nawiązując do Assassin's Creed. Są też klasyki gatunku, takie jak napis w GTA: San Andreas: "Nie ma tu żadnych pisanek. Odejdź". Są też rzeczy, które sięgają głębiej niż fabuła Dark Souls, jak postacie niezależne, które trzeba kliknąć 50 razy, aby zobaczyć zdjęcie, jak w Resident Evil 2.
Assassin's Creed Shadows
W Assassin's Creed Shadows Ubisoft zdecydował, że feudalna Japonia to za mało, więc dodał do gry sporą garść pisanek - ironicznych, mitologicznych i związanych z grami. Na przykład na jeziorze Biwa można znaleźć "wyspę kotów" - urocze, ale funkcjonalne miejsce z punktem widokowym, skarbami i całą masą mruczących postaci niezależnych. A dla tych, którzy wychowali się na Dark Souls, jest ognisko z mieczem - zupełnie jak w ich rodzinnym Lordran.
Gracze mogą zrzucić wroga z dachu za pomocą Wojennego Kopniaka i zdobyć osiągnięcie o wymownym tytule "This is Japan, actually" - oczywista aluzja do "This is Sparta!" z filmu o 300 Spartanach. A za ukończenie pierwszego grobowca otrzymujemy "Kofun Raider" - bezpośredni ukłon w stronę Tomb Raidera. A jeśli ktoś myślał, że koń to tylko pojazd, to nie: w grze znajduje się jaskinia z legendarnym koniem Namazu, zainspirowanym japońskimi mitami o sumach wywołujących trzęsienia ziemi.
Oto kody czasowe do filmiku z jednym z Easter Eggów w Assassin's Creed Shadows:
- 0:25 Demon Slayer
- 2:24 Kaiju
- 3:54 300
- 4:57 Strzała w kolano (Skyrim)
- 5:40 Tomb Raider
- 6:13 Bioshock
- 7:02 Wyspa kotów
- 8:35 The Beatles
- 9:06 Avatar: Ostatni władca przestworzy
- 9:44 Naruto Run
- 10:07 Dark Souls
Split Fiction
W Split Fiction, Hazelight stworzył prawdziwy festiwal pisanek, który zachwyci najbardziej uważnych graczy. Gracze mogą znaleźć odniesienia do takich kultowych gier jak Dark Souls, w tym ognisko z mieczem w lokacji Moon Market, któremu towarzyszy napis "Moonfire Lit". Jest też scena ze "skokiem wiary" w stóg siana, przypominająca Assassin's Creed, oraz moment z unikaniem beczek, niczym w Donkey Kong. Są też nawiązania do Portala - w postaci robotycznego hosta, który wygląda jak GLaDOS - i Halo - z czerwonymi i niebieskimi opancerzonymi kombinezonami. Ponadto w grze pojawia się scena driftu motocyklowego nawiązująca do anime Akira oraz poziom z pustynnymi robakami przypominający Diunę.
Oto lista kodów czasowych z filmu:
- 0:00 - Assassins Creed - Leap of Faith
- 0:28 - It Takes Two
- 1:28 - Okrągły stół z Elden Ring
- 2:20 - Crash Bandicoot
- 2:52 - Akira
- 3:15 - Przemówienie sierżanta z Halo
- 3:52 - Kamea Cody'ego i May z It Takes Two
- 4:34 - Transformacja Sailor Moon
- 5:20 - Metal Gear w twardym kartonowym pudełku
- 6:26 - Dune sandworms
- 6:57 - Donkey Kong
- 7:28 - Joseph Fares na ceremonii rozdania nagród The Game Awards
- 8:20 - Ognisko z gry Dark Souls
- 9:00 - Wyjście: Leon i Vincent
- 10:15 - It Takes Two
- 10:44 - Portal
- 11:08 - Sonic The Hedgehog
- 11:24 - Dead Space
- 12:07 - It Takes Two
- 12:37 - Captcha
Monster Hunter Wilds
W Monster Hunter Wilds deweloperzy z Capcom nie powstrzymali się od zamiłowania do szczegółów i obsługi fanów, zmieniając grę w prawdziwy skarb dla poszukiwaczy wielkanocnych jajek. W grze można znaleźć gigantycznego puszystego ptaka, Downy Crake, ukrywającego się za wodospadem w Grand Hub, co jest oczywistym powrotem do gniazda Cohoot z Monster Hunter Rise. Jeśli się do niego zbliżysz, możesz zdobyć tak zwane Nest Trinkets - przedmioty kolekcjonerskie, które można sprzedać lub zachować jako trofea.
Wśród znajomych twarzy powracają postacie z Monster Hunter 4: charyzmatyczny Ace Lancer i Little Miss Forge, którzy zapewniają nie tylko zadania, ale także odrobinę przyjemnej nostalgii. A kowal Gemma często śpiewa w lokacji "Proof of a Hero", piosenkę, która stała się już hymnem serii. Dzięki takim szczegółom Capcom utrzymuje kontakt z fanami i potwierdza, że tak, pamiętamy, jak to wszystko się zaczęło.
Było też kilka głębszych pisanek. Animacja mieczy ścierających się z potworami jest niemal klatka po klatce odtworzeniem filmu wprowadzającego Monster Hunter Freedom 2. Ciała pokonanych potworów stopniowo zamieniają się w szkielety - wskazówka przemijania, ale także mechanicznie ważna zmiana dla badaczy. Rozmowy z postaciami niezależnymi obejmują filozoficzne debaty na temat ewolucji T-Rexa i kurczaka (wyłącznie na potrzeby dyskusji na Reddicie) oraz odniesienia do ryby-potwora, która wygląda bardziej jak coś z japońskich mitów.
Oczywiście najbardziej wnikliwi badacze natkną się na coś zupełnie dziwacznego: włócznię podobną do tej używanej w Neon Genesis Evangelion lub wskazówki dotyczące crossovera z Okami. Palico wchodzi w interakcję z namiotem, jakby był nie tylko kotem, ale aktorem w scenie z teatru absurdu. Wszystko to to nie tylko humor, ale starannie utkane warstwy kultury, które sprawiają, że Wilds jest bardziej żywe niż wiele prawdziwych miast.
Można też zobaczyć miecz świetlny, a nawet go naostrzyć (!). To część artiańskiej talii, pas z nożami.
Naostrzyć miecz świetlny? To proste! Ilustracja: Reddit
Avowed
W Avowed studio Obsidian urządziło święto dla fanów swoich poprzednich gier i innych kultowych RPG-ów. Pojawiają się nawiązania do Fallout: New Vegas - quest "Wasteland Courier" oraz osiągnięcia o wymownych nazwach "Two Bears High-Fiving" i "Big Iron". Skyrim również został unieśmiertelniony, z pierścieniem o nazwie "Packmule's Burden" odnoszącym się do Lydii, znanej z frazy "I'm sworn to carry your burdens". Nie zapomniano również o KOTOR 2, Pentiment, Grounded i innych własnych hitach - wszystko to jest ukryte w osiągnięciach, dialogach, a nawet nazwach postaci niezależnych.
Ponadto gra jest pełna popkulturowych gagów: gracze mogą znaleźć notatkę z frazą "My Cabbages!" (witaj Avatar: The Last Airbender) lub osiągnięcie "That Sign Can't Stop Me Because I Can't Read" - nawiązanie do starego pamiętnego kadru z kreskówki Arthur. A dla fanów Mass Effect jest postać, której głos podkłada aktor Garrus.
Final Fantasy VII Odrodzenie
Chociaż ta gra została formalnie wydana w 2024 roku, port na PC został wydany w styczniu 2025 roku. W Final Fantasy VII Rebirth deweloperzy ze Square Enix zrobili wszystko, by doświadczeni gracze poczuli się jak w domu, a nowicjusze jak w muzeum memów i nostalgii. W grze jest mnóstwo odniesień do oryginalnej gry i innych części serii: od plakatów z sylwetkami Ruby i Emerald WEAPON po pojawienie się wroga Test 0 z wersji demonstracyjnej pierwszej FFVII, który pojawia się w koloseum Corel Prison. Cloud od czasu do czasu śpiewa klasyczną melodię zwycięstwa, a Honeybee Inn wciąż ma ducha scen, które stały się ikonami w społeczności fanów.
Są też niespodzianki z innych światów Square: Red XIII otrzymuje zadanie poboczne z odniesieniem do Króla Lwa, a Elena pojawia się w scenie z lodami z Kingdom Hearts. Cait Sith wspomina o "Dresspheres", mechanice z FFX-2, a Żołnierz Shinry 1/35 powraca jako figurka kolekcjonerska. Nawet scena walki między Tifą i Scarlet została odtworzona, choć tym razem przez postacie niezależne. I oczywiście gra ma wszystko, od statusu żaby, który zapisuje kostiumy, po zmiany muzyki podczas randki w Gold Saucer w zależności od wybranej postaci.
Marvel's Spider-Man 2
W Marvel's Spider-Man 2 (również "exclusive" na Playstation, który został wydany na PC w styczniu 2025 roku) można znaleźć odniesienia do Wolverine'a, X-Menów, Daredevila, Doctora Strange'a, Fantastycznej Czwórki, Inhumans, a nawet Spider-Verse. Na przykład na ulicach Nowego Jorku gracze mogą natknąć się na budynek z napisem "Nelson Murdock", choć sam tekst jest wymazany - wyraźne odniesienie do Matthew Murdocka. A obok Sanctum Sanctorum Doktora Strange'a można znaleźć Różdżkę Watoomba i symbol, który pojawił się w komiksach.
Nie zapomnieliśmy o klasycznych elementach: jest pokój z kostiumem Wolverine'a, odniesienia do Dazzler i Knulla, a nawet Kapitan Ameryka zostawił swoją tarczę gdzieś na Coney Island. Jest scena z żartem o "boat people" z pierwszej gry, remiks głównego motywu w misji z Mysterio, a nawet skarby dla kolekcjonerów: pajęczyna, która składa się we frazy z Amazing Fantasy #15. Wszystko to są uroczo umieszczone małe rzeczy, które tworzą efekt żywego komiksu, w którym jesteś głównym bohaterem, a Nowy Jork jest pełen znajomych symboli, jeśli wiesz, jak uważnie patrzeć.
Podsumowując.
Pisanki w grach z 2025 roku nie są już tylko czymś, co deweloperzy robią w wolnym czasie. To cała warstwa kulturowa, która wciąż rośnie i kwitnie, nawet gdy fabuła staje się poważniejsza, a budżety większe. Od gier RPG, takich jak Avowed i Kingdom Come: Deliverance 2, po Monster Hunter Wilds z wełną i fantastycznymi dinozaurami, a nawet Spider-Man 2, gdzie między prawdziwym dramatem i złoczyńcami znalazło się miejsce na remiksy motywu z serialu animowanego, wszystkie te gry są pełne ukrytych żartów, podpowiedzi i wewnętrznych gagów. Główne trendy 2025 roku to zamiłowanie do intertekstualności: od memów i filmów po autorefleksję deweloperów i mrugnięcia okiem z poprzednich projektów. I odrobina nostalgii - bo kto nie lubi znaleźć w grze czegoś, co zna z dzieciństwa?
Dziś polowanie na pisanki jest operacją zespołową z centrum kontroli na Reddicie, Discordzie i YouTube. Gracze spotykają się, badają, filmują, komentują i żartują - tworząc żywą encyklopedię ukrytych treści. Takie społeczności są już częścią gry. Ponieważ w pisankach chodzi o ciekawość. O moment, w którym wyłączasz główne zadanie tylko dlatego, że widzisz podejrzaną ścianę. To sposób dewelopera na powiedzenie graczowi: "Jesteśmy ludźmi, oglądaliśmy te same filmy i pamiętamy te same gry". W 2025 roku kultura pisanek nie zniknie - przekształci się, stanie się głębsza, inteligentniejsza i jeszcze bardziej zintegrowana ze światami gier. Ponieważ tak długo, jak istnieją gracze, którzy kopią głębiej niż to konieczne, będą tacy, którzy zakopią tam coś interesującego.
Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej
- Historia Johna Carmacka: ojca wszystkich strzelanek
- Bohaterki własnych powieści: recenzja kooperacyjnej gry Split Fiction
- Poznajemy grę Commandos: Origins - sześciu komandosów, jeden plan i wiele sposobów na niepowodzenie misji
- Eksplorujemy South of Midnight: podczas gdy gracz oplata świat nićmi magii, gra działa mu na nerwy systemem walki
- Poznajmy grę: "The First Berserker: Khazan" to soulslike, który chce stać się czymś więcej
- Assassin's Creed Shadows: wreszcie coś nowego czy tylko samurajowie zamiast wikingów?