Chiny zakazały publicznych testów beta samochodów z autonomicznym prowadzeniem

Autor: Volodymyr Kolominov | 21.04.2025, 06:48
Chiny zakazały publicznych testów beta samochodów z autonomicznym prowadzeniem

Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin (MIIT) wprowadziło ograniczenia w reklamowaniu i używaniu technologii wspomagających kierowcę po śmiertelnym wypadku z udziałem Xiaomi SU7.

Co wiadomo

Producenci samochodów są teraz zobowiązani do wskazywania poziomu automatyzacji systemu według klasyfikacji SAE - od 0 do 5. Poziom 0 oznacza całkowity brak automatyzacji, a poziom 5 odpowiada całkowicie autonomicznemu samochodowi. Obecnie praktycznie wszystkie systemy dostępne na rynku odpowiadają tylko drugiemu poziomowi (Level 2), w tym?Tesla Full Self-Driving.

Samą klasyfikację SAE opracowano w celu wyeliminowania zamieszania, ale większość konsumentów o niej nie wie, a producenci samochodów rzadko podają poziom SAE w materiałach marketingowych.

Oprócz ograniczeń w reklamie, MIIT także zakazało używania funkcji zdalnego wywołania samochodu, umożliwiających poruszanie się pojazdu bez kierowcy. Ponadto zakazano wyłączania systemów kontroli kierowcy, a nowe wymaganie stanowi, że jeśli w ciągu 60 sekund ręce kierowcy nie zostaną wykryte na kierownicy, samochód musi zwolnić, zatrzymać się lub włączyć światła awaryjne.

Kolejna ważna innowacja — zakaz publicznych testów nowych funkcji ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy) przez tzw. „pierwszych użytkowników” za pośrednictwem aktualizacji oprogramowania. Ponadto władze zalecają producentom samochodów zmniejszenie częstotliwości wydawania aktualizacji OTA.

Nowe środki zostały przyjęte zaledwie kilka tygodni po głośnym wypadku w Chinach, w którym zginęły trzy osoby. Według doniesień, kierowca stracił kontrolę nad elektrycznym samochodem Xiaomi SU7 kilka sekund po wyłączeniu półautomatycznego trybu jazdy.

Te zasady szczególnie dotkną marki, które aktywnie rozwijają i promują technologie autonomicznego prowadzenia, w tym Huawei, Xpeng, Li Auto i Nio. Z drugiej strony, bardziej powściągliwi w tym zakresie producenci mogą uzyskać przewagę konkurencyjną w obliczu zaostrzenia regulacji.

Źródło: ChinaAutoNews