Nowa generacja baterii CATL zapewnia zasięg przekraczający 1500 km

Autor: Volodymyr Kolominov | 21.04.2025, 18:32

Chińska firma Contemporary Amperex Technology (CATL), największy na świecie producent akumulatorów do samochodów elektrycznych, zaprezentowała 21 kwietnia swoje najnowsze osiągnięcia na specjalnym wydarzeniu "Tech Day". Główną nowością była bateria Freevoy Dual Power, która zapewnia maksymalny zasięg przekraczający 1500 kilometrów.

Co wiadomo

Bateria Freevoy Dual Power jest podzielona na dwie niezależne "strefy energetyczne" — główną i strefę rozszerzenia zasięgu. Różnią się one materiałem ogniw, dzięki czemu możliwe jest pełne wykorzystanie ich zalet. W ten sposób CATL znacznie zwiększył pojemność i gęstość energii w tej samej przestrzeni obudowy baterii.


Bateria Freevoy Dual Power. Foto: CATL

CATL zaprezentował również drugą generację akumulatorów Shenxing Superfast Charging Battery. Zapewniają one zasięg 800 km i mają szczytową moc ładowania 1,3 MW. W praktyce oznacza to zwiększenie zasięgu o 2,5 km na sekundę lub 520 km w zaledwie pięć minut.

Twórcy twierdzą, że bateria zachowuje wysoką prędkość ładowania nawet w trudnych warunkach. Tak, przy temperaturze -10° wciąż może ładować się od 5% do 80% w ciągu 15 minut. Nawet gdy akumulator jest prawie rozładowany, może dostarczać 830 kW mocy wyjściowej.


Bateria Shenxing Superfast Charging. Ilustracja: CATL

Trzecią zapowiedzią CATL jest natriowo-jonowa bateria akumulatorowa dla w pełni elektrycznych modeli (BEV) i hybrydowych samochodów. Ta bateria osiąga, jak się twierdzi, najwyższą w branży gęstość energii wynoszącą 175 Wh/kg, co pozwala hybrydom przejeżdżać na napędzie elektrycznym ponad 200 km, a w pełni elektrycznym pojazdom — 500 km. Akumulator może pochwalić się imponującą żywotnością wynoszącą 10 000 cykli ładowania.


Gęstość energii natriowo-jonowego akumulatora CATL wynosi 175 Wh/kg. Ilustracja: CATL

Testy wykazały, że przy temperaturze -30°C taki akumulator może ładować się z 30% do 80% w ciągu 30 minut, zachowując przy tym 93% użytecznej pojemności. Nawet przy poziomie naładowania wynoszącym zaledwie 10% samochody mogą utrzymywać prędkość na autostradzie 120 km/h. Kolejną zaletą w porównaniu z litowymi odpowiednikami jest zwiększona odporność na mechaniczne wpływy na blok akumulatorowy, w tym ściskanie i nawet cięcie na części bez ryzyka zapłonu.

Rozpoczęcie masowej produkcji natriowo-jonowych akumulatorów zaplanowano na grudzień 2025 roku.

Źródło: Carnewschina