BMW Vision Driving Experience: najsilniejszy prototyp BMW w historii

Autor: Volodymyr Kolominov | 22.04.2025, 07:07

BMW zaprezentowała koncept Vision Driving Experience — samochód testowy na platformie BMW Vision Neue Klasse, który stał się najpotężniejszym prototypem w historii marki. Publiczna premiera odbędzie się jutro na wystawie Auto Shanghai 2025.

Co wiadomo

W zeszłym tygodniu BMW już pokazywała VDX pokryty czarno-białym kamuflażem. Teraz koncepcja została przedstawiona w całej okazałości, bez ochronnej folii.

Mimo że VDX nie jest przeznaczony do produkcji seryjnej i służy wyłącznie jako platforma do rozwoju, jego wygląd demonstracyjnie ukazuje stylistyczne kierunki przyszłych modeli Neue Klasse. Monolityczna karoseria, potężne nadkola, wtopiona przeszklona część i charakterystyczny „rekawiczny nos” — wszystko to odzwierciedla minimalistyczny design, który będzie podstawą nowej generacji samochodów BMW.

Na premierę w Szanghaju koncepcja otrzymała innowacyjną świecącą farbę. Pigmenty w lakierze kumulują energię w ciągu dnia, a w ciemności karoseria świeci odcieniami od białego-żółtego do neonowego żółtego — w zależności od poziomu naładowania. Ponadto tylna część pojazdu pokryta jest specjalną „magiczna folią”, która pod wpływem światła UV tworzy gradient od żółtego do pomarańczowego i różowego, wizualnie rozciągając się od tyłu do przodu.

Pod opływową karoserią kryje się czteromotorowa elektryczna jednostka napędowa o zmiennej mocy od 1300 do 1700 KM i momentem obrotowym do 18 000 N·m — czyni to VDX najpotężniejszym prototypem BMW wszech czasów.

Aktywna aerodynamika pozwala rozwijać docisk do 1,2 tony, a przyspieszenie boczne osiąga 3 g — poziom porównywalny z bolidami Formuły-1 i znacznie przewyższający osiągi zwykłych samochodów drogowych. Taki ekstremalny potencjał stanowi platformę do testowania systemów sterujących: jeśli elektronika i oprogramowanie radzą sobie przy maksymalnych obciążeniach, to z codziennymi zadaniami poradzą sobie jeszcze lepiej.

Centrum kierowania stał się nowy superkomputer Heart of Joy, który koordynuje ruch, hamowanie, rekuperację i częściowo sterowanie. Wysoka prędkość przetwarzania danych i bezpośrednie sterowanie silnikami elektrycznymi zapewniają zwiększoną stabilność, minimalne ingerencje systemów stabilizacji oraz większą precyzję prowadzenia. Teraz aż 98% wszystkich działań hamujących odbywa się poprzez rekuperację, co jest o 25% bardziej efektywne w porównaniu z obecnymi architekturami. Co więcej, hamowanie stało się znacznie gładsze.

Źródło: BMW