Mercedes-Benz Vision V Concept pokazał przyszły V-Class

Autor: Volodymyr Kolominov | 23.04.2025, 06:37

Mercedes zaprezentował elektryczny koncept Vision V. Formalnie jest to jedynie samochód pokazowy, ale część zaprezentowanych rozwiązań pojawi się w seryjnej wersji minivana V-Class, którego debiut przewidziano na 2026 rok. W szczególności, modułowa architektura VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture), charakterystyczne elementy designu i luksusowe wnętrza.

Co wiadomo

Wizja Mercedesa polega na tym, aby Vision V służył zarówno jako elegancka limuzyna dla gwiazd, jak i prestiżowy samochód rodzinny. Krótkie zwisy i efektowne 24-calowe koła z podświetleniem nadają konceptowi futurystyczny wygląd, a gładkie panele nadwozia są przełamane chromowanymi akcentami.

Z przodu znajdują się diodowe reflektory, połączone świecącą listwą pod podświetlonym logo w kształcie trzyramiennej gwiazdy. Tradycyjna przednia kratka została zreinterpretowana: łączy w sobie chromowane i podświetlone elementy, a jej prawie owalny kształt powtarza się z tyłu – w postaci jednego bloku lamp, otaczającego szeroką szklaną płytę.

Chociaż w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele konceptów zyskało „wnętrza w stylu lounge”, Vision V stał się idealnym odzwierciedleniem tej idei. Ogromne przesuwnne drzwi, w połączeniu z podświetlanymi wysuwanymi stopniami, otwierają dostęp do przestronnego wnętrza, wykończonego białą skórą nappa, białym jedwabiem i dekoracyjnymi wkładkami z naturalnego drewna.

Po obu stronach salonu – szklane witryny w aluminiowych ramach. System audio wspierający technologię dźwięku przestrzennego Dolby Atmos przewiduje 42 głośniki, w tym cztery elegancko zaprojektowane w szklanych obudowach i umieszczone na zakrzywionych stojakach, wychodzących z bocznych paneli.

Vision V został pierwotnie zaprojektowany jako samochód, "w którym się jeździ, a nie którym się jeździ". To stwierdzenie podkreśla wysuwający się z podłogi 65-calowy ekran 4K. Przezroczyste panele podłogowe umożliwiają obserwację jego ruchu, a siedem projektorów, ukrytych w suficie i podłodze, plus przyciemniane boczne szyby i przegroda między kierowcą a pasażerami tworzą efekt zanurzenia z 360-stopniową projekcją.

Atmosferyczne podświetlenie i sufitowa lampa łączą się z dyfuzorem zapachów, a oświetlenie może zmieniać się w rytm muzyki. Chociaż głównie skupia się na tylnym rzędzie, przednia część również nie jest pominięta – znajduje się tam ogromny Superscreen, zajmujący całą szerokość deski rozdzielczej.

Mercedes na razie nie ujawnił specyfikacji jednostki napędowej konceptu, ale już wiadomo, że architektura VAN.EA przewiduje 800-woltowy system, wsparcie dla jednolub dwu-silnikowych konfiguracji oraz zasięg do 500 km.

Źródło: Mercedes-Benz