Uber wybrał VW ID. Buzz jako nowy pojazd z autopilotem — uruchomienie planowane w Los Angeles

Volkswagen i Uber ogłosili o strategicznym partnerstwie, w ramach którego w ciągu następnej dekady w kilku miastach USA pojawią się tysiące w pełni autonomicznych elektrycznych minibusów Volkswagen ID. Buzz AD.
Co wiadomo
Pierwszym miastem, w którym rozpoczną się testy takich pojazdów, będzie Los Angeles. Początek prób planowany jest na koniec 2025 roku, a rozpoczęcie przewozów komercyjnych oczekiwane jest w 2026 roku.
Na pierwszym etapie w pojazdach będą znajdować się operatorzy, kontrolujący pracę systemów. Komercyjna eksploatacja rozpocznie się dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zezwoleń od regulatorów.
Partnerem projektu ze strony Volkswagena jest jednostka MOIA, specjalizująca się w rozwiązaniach w zakresie autonomicznej mobilności. MOIA dostarczy zarówno samą model ID. Buzz AD, jak i oprogramowanie, które umożliwi integrację bezzałogowych pojazdów w platformę Uber.
Kierownictwo Volkswagena podkreśla, że sojusz z Uberem to logiczny krok w rozwoju strategii tworzenia nowych form miejskiej mobilności. Jak powiedział Christian Senger, dyrektor generalny jednostki Volkswagen Autonomous Mobility, firma łączy w sobie doświadczenie masowej produkcji samochodów z nowoczesnymi technologiami i głębokim zrozumieniem potrzeb miast.
Sam elektryczny pojazd ID. Buzz AD został zaprezentowany już w 2021 roku. Jego testy rozpoczęły się w Monachium, później program został rozszerzony na Hamburg. Współczesna wersja, opracowana wspólnie z Mobileye, odpowiada poziomowi automatyzacji SAE Level 4. W wyposażeniu znajduje się 13 kamer, dziewięć lidarów i pięć radarów, a także systemy rezerwowe sterowania hamulcami, kierownicą i zasilaniem.
Pomimo publicznego zainteresowania, ID. Buzz pozostaje na razie rzadkością na drogach USA. W 2024 roku Volkswagen sprzedał 1162 egzemplarze, a w pierwszym kwartale 2025 roku dostarczono 1901 sztuk.
Źródło: Volkswagen