Utracone dziedzictwo: twórca Fallout opowiedział, jak zmuszono go do zniszczenia kodu źródłowego gry

Autor: Vladislav Nuzhnov | 28.04.2025, 09:28
Utracone dziedzictwo: twórca Fallout opowiedział, jak zmuszono go do zniszczenia kodu źródłowego gry

Historia powstania kultowego Fallout owiana jest różnymi interesującymi faktami. Tim Cain, jeden z twórców oryginalnej gry, opowiedział, że otrzymał „rozkaz zniszczenia” wszystkich swoich notatek, kodu i prototypów stworzonych podczas pracy w Interplay, pierwszym deweloperze i wydawcy Fallout. W rezultacie oryginalny kod źródłowy oraz zasoby gry zostały bezpowrotnie utracone.

Co wiadomo

W swoim nowym wideo na YouTube Cain wyjaśnił, że po jego zwolnieniu z Interplay nakazano mu zniszczyć absolutnie wszystko, zapewniając, że studio samo „będzie archiwistą”. Jednak później Cain dowiedział się, że studio „wszystko straciło”.

„Istnieje wiele organizacji, które twierdzą, że będą archiwistami, ale radzą sobie z tym tragicznie”, – powiedział Cain. „Oni tracą zasoby, które im powierzono do przechowania. To działo się wiele razy w mojej karierze”.

„Kiedy odszedłem z Fallout, powiedziano mi: „Musisz zniszczyć wszystko, co masz”, i zrobiłem to. Całe moje archiwum. Wczesne notatki projektowe, kod dla różnych wersji, prototypy, cały kod GURPS – wszystko zniknęło”.

„Kiedy w końcu, po kilku latach od mojego zwolnienia, skontaktowali się ze mną i powiedzieli: „Ojej, wszystko straciliśmy”, pomyślałem, że próbują mnie podpuścić, by powiedzieć: „Pozwiemy cię, jeśli powiesz, że to masz”. Okazało się, że nie, rzeczywiście wszystko stracili”.

Cain podkreślił, że to doświadczenie ukazuje znaczenie programów takich jak GOG, które zajmują się zachowaniem dziedzictwa gier.

„Pojedyncze osoby i organizacje aktywnie działają przeciwko zachowaniu”, – dodał Cain. „Liczba materiałów utraconych na temat Fallout i jego wczesnego rozwoju mnie smuci. Miałem je. W formie cyfrowej, i nakazano mi je zniszczyć”.

„Wiele innych gier, które wyszły w latach 70., 80. i 90., straciło swój kod i zasoby graficzne. Oczywiście, można spróbować złamać bazy danych i wyciągnąć stamtąd te rzeczy, ale otrzymasz tylko produkt końcowy. Nie otrzymasz oryginalnego kodu źródłowego ani grafiki. Myślę, że to dzieje się nawet z grami z lat 00., 10. i prawdopodobnie teraz, w 20. Materiały są tracone”, – podzielił się Cain.

Ta historia jest kolejnym przypomnieniem o znaczeniu zachowania dziedzictwa cyfrowego dla przyszłych pokoleń. Na szczęście jednak można legalnie zagrać w pierwszego Fallouta.

Źródło: Timothy Cain