BMW nauczyła sztuczną inteligencję polować na wady w produkcji

Autor: Volodymyr Kolominov | 29.04.2025, 05:59

W fabryce BMW Group w Regensburgu rozpoczął się pilotażowy projekt „GenAI4Q”, mający na celu odpowiedzenie na pytanie: czy sztuczna inteligencja może przyspieszyć, obniżyć koszty i poprawić jakość kontroli samochodów?

Co wiadomo

Wydaje się, że odpowiedź jest pozytywna. BMW we współpracy z firmą startupową Datagon AI opracowała system, który generuje indywidualne zalecenia do kontroli jakości dla około 1400 samochodów dziennie.

Co 57 sekund z taśmy produkcyjnej w Regensburgu zjeżdża nowy samochód. Wszystkie pojazdy są zbierane na konkretne zamówienia dla rynku globalnego, co utrudnia proces kontroli. Na jednej linii produkowane są modele benzynowe, hybrydowe oraz całkowicie elektryczne, a także wiele różnych wariantów wyposażenia.


Demonstracja działania „GenAI4Q”. Zdjęcie:?BMW

SI analizuje ogromne ilości danych dotyczących konkretnego pojazdu: modelu, opcji, rzeczywistego stanu w produkcji i automatycznie tworzy listę indywidualnych kontroli. Kontrole są organizowane za pośrednictwem aplikacji mobilnej.?Pracownicy mogą również uzyskać dostęp do dodatkowych funkcji, takich jak mikrofon: wykrytą usterkę można natychmiast nagrać, a SI przekształci mowę na tekst i zakoduje komentarz.

Zgodnie z wypowiedzią Armina Ebnera, kierownika fabryki w Regensburgu, wdrożenie „GenAI4Q” w kontroli jakości stanowi część transformacji BMW w kierunku „inteligentnych” przedsiębiorstw.

Źródło: BMW