Nowy Citroën C5 Aircross odziedziczył design konceptu samochodu i otrzymał wersje elektryczne

Firma Citroën oficjalnie zaprezentowała nowe pokolenie SUV-a C5 Aircross. Model seryjny jest zaprojektowany w tym samym stylu co ubiegłoroczny koncept i po raz pierwszy jest dostępny w całkowicie elektrycznych modyfikacjach.
Co wiadomo
Podstawą drugiej generacji C5 Aircross jest nowa architektura STLA Medium koncernu Stellantis, na której zbudowane są również Peugeot 3008 i Vauxhall Grandland. Nowość stanie się flagowcem odświeżonej linii Citroën, do której należą także modele Ami, C3 i C4.
Wymiary samochodu wzrosły: długość zwiększyła się o 150 mm i obecnie wynosi 4652 mm, a rozstaw osi wydłużył się o 600 mm. Prawie cały przyrost poszedł na zwiększenie przestrzeni dla nóg tylnych pasażerów.
Dzięki nowym wymiarom we wnętrzu stworzono atmosferę, którą Citroën nazywa "C-Zen Lounge" — według projektantów, pasażerowie czują się jak w salonie. Deska rozdzielcza przypomina meble: jest pokryta miękkim materiałem, przypominającym tapicerkę sofy, i jest dostępna w jasnym lub ciemnym designie. Dekoracyjne oświetlenie dostępne jest w ośmiu kolorach.
Na panelu centralnym znajduje się duży "pływający" ekran dotykowy — największy z wszystkich kiedykolwiek montowanych w samochodach Stellantis. Aby ułatwić korzystanie podczas jazdy, na ekranie umieszczone są widgety szybkich ustawień i dostępu do funkcji klimatyzacji.
W standardowym wyposażeniu znajduje się funkcja duplikacji ekranu smartfona oraz 10-calowy cyfrowy panel wskaźników. Funkcje samochodu można obsługiwać przez asystenta głosowego "Hello Citroën" oparty na ChatGPT. Jako opcja dostępny jest wyświetlacz projekcyjny, który stał się o 30% większy niż w poprzedniej generacji.
Przednie fotele "Advanced Comfort" zostały przerobione — otrzymały grubą wyściółkę w dolnej części oraz górną część, która "obejmuje ramiona pasażera jak szal". Wsparcie boczne można teraz regulować za pomocą napędu elektrycznego. Jednocześnie kąt nachylenia tylnych siedzeń może być regulowany w zakresie od 21 do 33 stopni. Dla tylnych pasażerów przewidziano dwa uchwyty na napoje i dwa porty USB-C.
Bagażnik stał się znacznie większy: objętość wynosi 651 litrów za oparciami siedzeń — prawie o 150 litrów więcej niż w Nissan Qashqai. Przy złożonych siedzeniach objętość zwiększa się do 1668 litrów. Pod podłogą bagażnika ukryta jest dodatkowa komora o pojemności 75 litrów — jest przeznaczona między innymi do przechowywania kabla ładowarki wersji elektrycznej.
Na początku sprzedaży Citroën zaoferuje dwie wersje hybrydowe:
- Hybryda miękka: benzynowy silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 litra w parze z małym silnikiem elektrycznym, wbudowanym w zautomatyzowaną skrzynię biegów, a także akumulatorem o pojemności 0,9 kWh pod siedzeniem kierowcy.
- Hybryda wtyczkowa (PHEV): benzynowy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,6 litra w tandemie z silnikiem elektrycznym o mocy 123 KM. Całkowita moc wynosi 193 KM, pojemność baterii to 21 kWh, zasięg w trybie elektrycznym wynosi około 85 km.
Całkowicie elektryczny C5 Aircross będzie dostępny w dwóch modyfikacjach:
- Bateria o pojemności 73 kWh, zasięg — 520 km.
- Bateria o pojemności 97 kWh, zasięg — 679 km.
Silnik elektryczny na przedniej osi będzie rozwijał moc 207 lub 227 KM.
Ceny nowego Citroën C5 Aircross na razie nie zostały ogłoszone. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie tego roku.
Źródło: Autocar