MEDIA: Wietnamski producent samochodów elektrycznych VinFast zamyka salony w Europie
Firma VinFast najwyraźniej planuje pełną reorganizację swojego europejskiego biznesu. Według informacji mediów, wszystkie salony i centra serwisowe w Europie powinny zostać zamknięte do końca tego tygodnia.
Co wiadomo
Dwaj informatorzy potwierdzili niemieckiemu serwisowi Elektroauto-news, że na początku maja niemal 90 procent pracowników VinFast w Europie otrzymało powiadomienia o zwolnieniu. Przy tym 2 maja odbyło się wewnętrzne zebranie personelu, na którym omówiono dalsze plany.
Przedstawiony na spotkaniu harmonogram wygląda dość konkretnie: zamknięcie salonów zaplanowane jest na 9 maja, umowy powinny być rozwiązane do 22 maja. Likwidacja aktywów nastąpi w drugim kwartale razem z rozwiązaniem umów najmu.
Na dzisiaj VinFast obecna jest w Europie na rynkach Niemiec, Francji i Holandii.
Plan działania Vinfast w Europie. Ilustracja: Elektroauto-news
Za przyczyny wymienia się „warunki makroekonomiczne, cła, spory handlowe i ogólną niepewność”. Elektroauto-News.net przytacza bezpośredni cytat z wewnętrznego dokumentu: „Utrzymująca się niepewność uniemożliwia kontynuację [działalności] — model sprzedaży bezpośredniej już nie działa”.
Model sprzedaży bezpośredniej to kluczowy aspekt. Wchodząc na rynek europejski, VinFast, idąc w ślady Tesli, dążył do sprzedaży swoich samochodów bezpośrednio klientom przez niewielką liczbę własnych punktów sprzedaży. Teraz z tej strategii się wycofują. Prawdopodobnie w przyszłości modele VinFast będą sprzedawane przez dealerów.
To tłumaczy również, dlaczego nie wszyscy pracownicy zostali zwolnieni — pozostali, jak się donosi, zostaną przekazani nowym partnerom detalicznym. Jednak nazwy tych partnerów nie są ujawniane. Obecnie nie jest jasne, czy takie partnerstwa w ogóle istnieją.
Samochody VinFast na szczycie ON Drive. Zdjęcie: VinFast Showroom München / Facebook
Niedawno opublikowane wyniki finansowe mogą wyjaśnić zmianę planów firmy. Chociaż VinFast udało się niemal potroić sprzedaż samochodów elektrycznych w ubiegłym roku do około 97 400 jednostek, większość z nich została sprzedana w Azji. Firma nadal pozostaje na minusie: przy przychodach wynoszących około 1,8 miliarda dolarów, czysty strat wyniósł około 3,18 miliarda dolarów.
Źródło: Elektroauto-news