Cła Trumpa zagrażają gwałtownym wzrostem cen konsol do gier i spadkiem wydatków konsumpcyjnych w USA, uważają analitycy

Nowe taryfy importowe wprowadzone przez administrację Donalda Trumpa w 2025 roku mogą spowodować znaczny wzrost cen konsol do gier oraz innej elektroniki, co mocno uderzy w graczy i całą branżę. Według analityków, koszt konsol może wzrosnąć niemal o 70%, a całkowite wydatki konsumpcyjne w USA zmniejszyć się o 69 miliardów dolarów.
Co wiadomo
W lutym 2025 roku USA wprowadziły 10% taryfę na większość towarów pochodzenia chińskiego, która w marcu została podniesiona do 20%. Jednocześnie wprowadzono 25% cło na import z Meksyku i Kanady, chociaż później część z tych taryf została zawieszona. W kwietniu wprowadzono globalne podstawowe taryfy w wysokości 10% dla prawie wszystkich krajów, a dla Chin – zwiększenie do 125%. Te działania, mające na celu ochronę bezpieczeństwa narodowego i wspieranie krajowej produkcji, znacznie komplikują łańcuchy dostaw elektroniki, w tym konsol do gier.
Z danych Consumer Technology Association wynika, że około 87% konsol do gier, które są importowane do USA, pochodzi z Chin, co oznacza, że podlegają one maksymalnym taryfom. Może to skutkować podwyższeniem cen konsol średnio o 428 dolarów, czyli 69,4%. Laptopy i tablety mogą zdrożeć o 34%, monitory – o 31,8%, a smartfony – o 30,8%.
Już teraz Microsoft ogłosił podwyżkę cen na całą linię Xbox: Series S zdrożała z 299,99 dolarów do 379,99 dolarów, a Series X – z 499,99 dolarów do 599,99 dolarów. Kontrolery i akcesoria także stały się droższe. Zmiany te wywołały niepokój wśród graczy, ponieważ podwyżki mają miejsce w piątym roku cyklu życia konsol.
Przedstawiciele branży, w tym Entertainment Software Association (ESA), ostrzegają, że taryfy wyrządzą znaczną szkodę twórcom gier i graczom w USA. Wzrost cen doprowadzi do spadku sprzedaży, redukcji miejsc pracy oraz ogólnego spadku w jednej z najbardziej dynamicznych dziedzin rozrywki.
Co więcej, wzrost kosztów materiałów importowych negatywnie wpłynie także na gry planszowe, książki, czasopisma oraz inne produkty związane z kulturą gier. Mali wydawcy, którzy często są źródłem innowacji, mogą być zmuszeni do ograniczenia działalności lub zamknięcia.
Źródło: Tom's Hardware