Przełom GM i LG: nowa bateria LMR może znacznie obniżyć koszty elektryków

Autor: Volodymyr Kolominov | 14.05.2025, 07:21

General Motors i LG Energy ogłosili rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji litowo-manganowych (LMR) akumulatorów, które w przyszłości będą używane w elektrycznych pickupach i dużych SUV-ach. Produkcję takich elementów planuje się rozpocząć w 2028 roku.

Co wiadomo

Używane obecnie akumulatory do elektryków stosują katody na bazie niklu, manganu i – najdroższego z tego zestawu elementu – kobaltu. To właśnie cena kobaltu w dużej mierze wpływa na wysoką cenę akumulatorów, a co za tym idzie, na drożyznę elektryków.

Baterie LMR (rich in Lithium Manganese) rozwiązują ten problem dzięki znacznie większemu udziałowi taniego manganu i praktycznie całkowitemu braku kobaltu. Według GM, w nowych ogniwach około 65% katody to mangan, a 35% to nikiel. Kobalt prawie nie jest używany, w przeciwieństwie do obecnych baterii NMCA, gdzie nikiel stanowi 85%, mangan 10%, a kobalt 5%).

Oprócz tańszego składu, ogniwa LMR mają o 33% wyższą gęstość energii niż najlepsze reprezentanty segmentu baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych), przy porównywalnych kosztach.

LG Energy zarejestrowała swój pierwszy patent na chemię LMR w 2010 roku. General Motors prowadziło prace nad bateriami LMR od 2015 roku.

Co to przyniesie?

Rozwój obiecuje tańsze i lżejsze akumulatory, zdolne zapewnić zasięg powyżej 400 mil (644 km) dla elektrycznych pickupów i SUV-ów. Oczekiwane jest również znaczące obniżenie kosztów puzzli akumulatorowych w porównaniu z bateriami NMCA.

Obecnie Chevrolet Silverado EV LT Extended Range z 2025 roku z zasięgiem 408 mil (657 km) kosztuje od 75 195 dolarów. Nowa technologia potencjalnie może znacznie obniżyć cenę przy zachowaniu (a nawet zwiększeniu) zasięgu na jednym ładowaniu.

Źródło: GM, LG