Lexus ES ósmego pokolenia zaprezentowany w Europie: teraz wersje hybrydowe i elektryczne

Autor: Volodymyr Kolominov | 21.05.2025, 20:35

Lexus zaprezentował w Europie ósme pokolenie sedana ES — premiera odbyła się miesiąc po debiucie w Szanghaju. Nowość trafi na rynek wiosną 2026 roku i będzie oferowana z hybrydowymi i całkowicie elektrycznymi układami napędowymi.

Co wiadomo

Model ES jest kluczowy w ofercie premium marki Toyota Motor. Po raz pierwszy został pokazany w 1989 roku, ale w Europie Zachodniej pojawił się dopiero z siódmego pokolenia w 2018 roku, podczas gdy kraje Europy Wschodniej otrzymały ES w 2010 roku. Nowy ES wchodzi na europejskie rynki z silnie zmienionym designem, nowymi układami napędowymi i zauważalnym zwiększeniem wymiarów.

Nowy ES zwiększył swoje rozmiary: długość — 5,14 m (+165 mm), szerokość — 1,92 m (+55 mm), wysokość — 1,55–1,56 m (+110–115 mm), rozstaw osi — 2,95 m (+80 mm). Kształt nadwozia jest teraz bliższy fastbackowi, chociaż Lexus wciąż nazywa ES sedanem. Tył stał się bardziej opływowy, chociaż zachował charakterystyczny kąt w strefie tylnych słupków.

Przednia część pozbyła się masywnej „węgierskiej” kratki chłodnicy: została zastąpiona bardziej kompaktową płytą z wąskimi reflektorami i nowym podświetleniem LED w kształcie podwójnego L. Tylną część zdobi ciągła listwa LED z podświetlonym logo.

W wnętrzu ES stosuje zasadę Tazuna — ergonomika jest zorientowana na minimalny ruch oczu i rąk. W kabinie łączą się fizyczne przyciski i panele dotykowe, które podświetlają się tylko w razie potrzeby. Cyfrowy zestaw wskaźników ma przekątną 12,3 cala, a multimedia są zarządzane za pomocą 14-calowego wyświetlacza dotykowego.

Wersje hybrydowe

  • ES 300h (dla Europy Zachodniej): zaktualizowany samowystarczalny hybryd z silnikiem 2,5 litra o łącznej mocy 201 KM (148 kW). Dostępny z napędem na przednie lub wszystkie koła.
  • ES 350h (dla Europy Wschodniej, w tym Ukrainy i Mołdawii): również z silnikiem 2,5 litra, ale łączna moc jest wyższa — 247 KM (182 kW). Napęd — przedni lub pełny.

Wersje elektryczne

  • ES 350e: napęd na przednie koła, silnik elektryczny o mocy 224 KM (165 kW), bateria 77 kW·h, przyspieszenie do 100 km/h — 8,2 sekundy.
  • ES 500e: napęd na wszystkie koła, 343 KM (252 kW), bateria 75 kW·h, przyspieszenie do 100 km/h — 5,7 sekundy.

Zarówno hybrydy, jak i wersje elektryczne Lexus ES są oparte na nowej architekturze GA-K z eAxle — kompaktowymi modułami, w których zintegrowano przekładnię i układ elektroniczny. Baterie umieszczone są pod podłogą, co obniża środek ciężkości. Maksymalny zasięg oczekiwany jest na poziomie do 530 km (WLTP), a szybkie ładowanie do 80% zajmie około 30 minut.

Sprzedaż nowego Lexusa ES w Europie rozpocznie się wiosną 2026 roku. Podstawowa wersja ES 300h kosztuje obecnie od 55 350 €, jednak w miarę pojawiania się nowych technologii i wersji bateryjnych cena startowa prawdopodobnie wzrośnie powyżej 60 000 €.

Źródło: Lexus