Alpine A390 zadebiutował z 469-konnym, trójnapędowym konkurentem Porsche Macan Electric

Wchodzący w skład Renault Group francuski producent samochodów Alpine zaprezentował A390 — całkowicie elektryczny fastback-crossover, stworzony na podstawie zeszłorocznego konceptu A390 Beta. Sprzedaż modelu rozpocznie się w czwartym kwartale 2025 roku.
Co wiadomo
Długość samochodu wynosi 4,62 metra, a rozstaw osi — 2,71 metra. Z zewnątrz praktycznie w pełni powtarza koncept A390_β. W designie wyróżniają się wąskie dzienne światła, trójkątne dekoracyjne elementy na przedniej i tylnej części nadwozia, część z nich jest podświetlana, a także starannie wbudowane w wloty powietrza reflektory. A390 zbudowano na platformie AmpR Medium, która jest również używana w innych modelach Renault i Nissan. Pojemność bagażnika wynosi 532 litry.
Przyszli nabywcy A390 będą mogli wybierać między dwoma modyfikacjami z trójnapędowym systemem napędu na wszystkie koła. Z przodu zainstalowany jest synchroniczny silnik elektryczny z uzwojeniem wzbudzającym (ESM), z tyłu — dwa synchroniczne silniki z magnesami stałymi (PMSM), które zapewniają aktywne rozdzielanie momentu obrotowego (Torque Vectoring).
Wersja GT rozwija 295 kW (401 KM) i przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h. Bardziej mocna modyfikacja GTS osiąga 345 kW (469 KM), przyspiesza do setki w 3,9 sekundy i rozwija prędkość do 220 km/h. Obie wersje obsługują pięć trybów jazdy, mają funkcję chwilowego zwiększenia mocy do wyprzedzania (Overtake) i system Launch Control.
Bateria NMC o pojemności 89 kWh składa się z ogniw produkcji francuskiej firmy Verkor. Zasięg według cyklu WLTP wynosi do 555 km przy 20-calowych kołach i do 520 km przy 21-calowych. Obsługiwana jest szybka ładowanie prądem stałym o mocy do 190 kW — od 15 do 80% można naładować w mniej niż 25 minut. Standardowe ładowanie prądem zmiennym — 11 kW, opcjonalnie — do 22 kW. Przewidziano również wsparcie dwukierunkowego ładowania (V2G).
Wnętrze zawiera cyfrową deskę rozdzielczą o przekątnej 12,3 cala oraz 12-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego na Android Automotive. Alpine zaproponuje sześć opcji koloru nadwozia i wybór między 20- a 21-calowymi felgami.
W konkurencji z nowym modelem Alpine można wstępnie zapisać takie modele jak Porsche Macan Electric i Hyundai Ioniq 5 N. Ceny nowości nie zostały jeszcze ogłoszone. Podobno mają się zaczynać około 60 000 euro.
Źródło: Alpine