Bateria Geely Aegis Gold Brick przeszła test 36-tonowego czołgu

Autor: Volodymyr Kolominov | 30.05.2025, 23:29
Bateria Geely Aegis Gold Brick przeszła test 36-tonowego czołgu

Bateria elektrycznego pojazdu Galaxy E5 chińskiego producenta samochodów Geely pomyślnie przeszła niezwykłe testy ściskania z użyciem 36-tonowego czołgu ZTZ-59D (Typ 59).

Co wiadomo

Ciśnienie wywierane podczas testu przekroczyło wymagania nowych krajowych standardów bezpieczeństwa baterii w Chinach 1,8 razy. Nie zarejestrowano oznak zapłonu, wybuchu ani termalnego rozwoju ani w całym pakiecie baterii, ani w poszczególnych ogniwach.

Test symulował scenariusz ekstremalnego zewnętrznego wpływu i ściskania systemu akumulatorowego pojazdu. 36-tonowy czołg wielokrotnie przejechał gąsienicami po pakiecie baterii, a następnie zgniótł pojedyncze ogniwa baterii oraz grupę dziesięciu komórek. Pomimo krytycznego ciśnienia, pakiet baterii zachował integralność strukturalną. Ekspertyza potwierdziła również, że akumulator wytrzymał siły ściskania, znacznie przekraczające wymagania nowych krajowych standardów.

Bateria Aegis Gold Brick charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami i minimalnym wydzielaniem ciepła. W konstrukcji zastosowane są nowoczesne materiały, w tym dwuwarstwowy separator z termoodporną powłoką z tlenku glinu, zapobiegający rozerwaniu ogniw i termalnemu rozwojowi przy uszkodzeniach mechanicznych.

Pakiet baterii jest chroniony przed wilgocią i kurzem zgodnie ze standardami IP68 i IPX9K. Zastosowano technologię integracji CTB (Cell To Body — od ogniwa do nadwozia), struktury kratowe z czterema przekrojami pochłaniającymi energię oraz dolną "kanapkową" płytę o grubości 2,6 mm. Architektura baterii przewiduje oddzielenie układów cieczy i elektryczności, efektywne odprowadzanie ciepła oraz wielopoziomowe mechanizmy ochronne.

Nowe wymagania bezpieczeństwa w Chinach

28 marca Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin ogłosiło zaktualizowane wymagania dotyczące bezpieczeństwa baterii elektrycznych (GB38031-2025). Wejdą one w życie 1 lipca 2026 roku. Zrewidowane standardy zawierają trzy kluczowe ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa:

  • Nowe testy bezpieczeństwa po cyklach szybkiego ładowania
  • Podwyższone wymagania dotyczące ochrony przed termalnym rozwojem
  • Nowe testy uderzeniowe od spodu

Źródło: Carnewschina