Toyota Aygo X: hybrydowa transformacja samochodu miejskiego

Autor: Volodymyr Kolominov | 02.06.2025, 06:20

Japoński producent samochodów zaprezentował radykalnie zaktualizowaną wersję kompaktowego modelu Aygo X. Teraz jest on wyposażony wyłącznie w hybrydowy napęd.

Co wiadomo

Sercem nowości jest sprawdzony hybrydowy system 1,5-litrowy z modelu Yaris i Yaris Cross. Czterocylindrowy silnik w parze z silnikiem elektrycznym osiąga 85 kW (116 KM), co radykalnie zmienia charakter samochodu. Przyspieszenie do 100 km/h teraz zajmuje mniej niż 10 sekund w porównaniu do wcześniejszych 14,9. Przypomnijmy, że w poprzedniej wersji był montowany silnik benzynowy o pojemności 1.0 l i mocy 72 KM. Razem z nim znika możliwości wyboru manualnej skrzyni biegów. Wszystkie wersje otrzymują bezstopniową skrzynię biegów typu CVT.

Jednak zasilanie elektryczne nie zmienia rozstawu osi. Przy długości 2,43 metra samochód pozostaje krótki i zwrotny. Jednak w sumie nowy Aygo X wydłużył się o 76 milimetrów, zwiększając swoją całkowitą długość do 3,78 metra. To o 36 centymetrów więcej niż w pierwszej generacji Aygo z 2005 roku.

Przednia część najmniejszego modelu Toyoty bardziej odpowiada wyglądowi obecnej gamy modeli. Reflektory stały się wąskie, a oświetlenie kontynuuje design paska między maską a zderzakiem. Ponadto zmieniono maskę i kratkę chłodnicy.

Wnętrze przeszło umiarkowaną modernizację. Tradycyjne zegary wskazówkowe zastąpiono kompaktowym wyświetlaczem cyfrowym, a dodano porty USB-C pod blokiem klimatyzacji. Na kierownicy znajdują się zaktualizowane przyciski sterujące systemami bezpieczeństwa. Obowiązkowy w UE system monitorowania uwagi kierowcy posiada podczerwony czujnik na kolumnie kierownicy.

Hybrydowa modernizacja nieuchronnie wpłynie na koszt. Przedstawiciele firmy jeszcze nie ujawnili konkretnych liczb, ale podkreślają koncentrację na całkowitym koszcie posiadania, w tym oszczędności paliwa. Byłoby dobrze, gdyby pozostał poniżej psychologicznego poziomu 20 000 euro.

Wersja GR Sport

Linia Toyota Aygo zostanie wzbogacona o wersję GR Sport z ulepszonym zawieszeniem, bardziej ostrym układem kierowniczym i agresywnym designem. Jednak pełnoprawny model GR nie jest planowany — Toyota uważa, że 116 KM to wystarczająco dla interesującej dynamiki, porównywalnej z kultowymi VW Up GTI lub Fiat Panda.

Oczekuje się, że nowa wersja Toyota Aygo X pojawi się na drogach Europy do końca 2025 roku.

Źródła: Motor1, Autocar