Chevrolet stworzył najsilniejszego Corvetta: 1268 KM i od 0 do 96 km/h w 2 sekundy

Autor: Volodymyr Kolominov | 18.06.2025, 08:11

Chevrolet zaprezentował Corvette ZR1X i to już nie samochód sportowy, a prawdziwy hiperkar. Nowa modyfikacja — najsilniejsza wersja legendarnego amerykańskiego modelu w całej jego historii.

Co wiadomo

Dotychczas klienci Corvette mieli niezły wybór. Podstawowy Stingray osiąga około 500 KM. Wersja Z06 — już 670 KM. A hybrydowa E-Ray stała się pierwszym Corvette z silnikiem elektrycznym i napędem na wszystkie koła, co uczyniło go najszybszym w linii. Ale teraz inżynierowie Chevrolet postanowili połączyć surową moc wersji ZR1 z elektrycznym wsparciem i napędem na wszystkie koła od E-Ray. Powstał ZR1X.

Sercem ZR1X jest ośmiocylindrowy silnik z dwiema turbinami. Sam w sobie produkuje 1079?KM i 1123 Nm momentu obrotowego. To już uczyniłoby go mistrzem wśród wszystkich krewnych z linii modelowej. Ale to jeszcze nie wszystko. Na przedniej osi zamontowano silnik elektryczny o mocy 189?KM i 200 Nm. W efekcie łączna moc systemu wynosi 1268?KM, co?jest prawie dwa razy więcej niż w hybrydowym Corvette E-Ray.

Z taką mocą ZR1X przyspiesza z miejsca do 96 km/h (60 mil/h) w mniej niż 2 sekundy, a ćwierć mili pokonuje?szybciej niż w 9 sekund. Dla porównania: poprzedni rekordzista E-Ray przyspiesza do 96 km/h w 2,5 sekundy, a ćwierć mili pokonuje w 10,5 sekundy.

Bateria w ZR1X jest taka sama jak w E-Ray — o pojemności 1,9 kW⋅h. Prawda, że użyteczna pojemność wzrosła, ale Chevrolet nie ujawnia dokładnych danych.

Najpotężniejszy Corvette ma trzy specjalne tryby. Endurance nadaje się do długich wyścigów na torze. Qualifying — do szybkich okrążeń na czas. A tryb Push-to-Pass daje dostęp do pełnej mocy. Hamulce również wzmocniono specjalnie dla takiej mocy.

ZR1X produkowany jest w wersji podstawowej i z pakietem ZTK Performance Package. W drugim przypadku samochód jest ustawiany jeszcze bardziej agresywnie i montowane są specjalne opony Michelin Pilot Cup 2R.

Aerodynamiczny zestaw można zamówić oddzielnie w postaci pakietu Carbon Aero. Wszystkie te spojlery i skrzydła generują siłę docisku do 544 kilogramów. Pomaga to samochodowi dosłownie przyczepiać się do drogi podczas dużych prędkości.

Źródło: Chevrolet