Jak stare akumulatory od samochodów elektrycznych stają się mikro‑sieciami – nowy biznes od Redwood Materials
Firma Redwood Materials (założona przez JB Straubla, byłego CTO Tesli) ogłosiła uruchomienie oddziału Redwood Energy, który przekształca wycofane, ale wciąż funkcjonalne akumulatory samochodów elektrycznych (EV) w modułowe stacjonarne systemy magazynowania energii - mikro‑sieci.
Co wiadomo
Redwood przyjmuje ponad 20 GWh akumulatorów rocznie (ekwiwalent 250 000 samochodów elektrycznych), co stanowi 90 % wszystkich recyklingowanych akumulatorów litowo-jonowych w Ameryce Północnej. Diagnoza pokazuje: do 50 % takich ogniw zachowuje wystarczającą pojemność energetyczną do ponownego wykorzystania nie w samochodzie, ale w warunkach stacjonarnych.
Pierwsze mikro‑sieci już działają na kampusie w Nevadzie: o mocy 12 MW i pojemności 63 MWh, zasilają centrum danych z 2000 GPU, w partnerstwie z Crusoe. Firma twierdzi, że to największy na świecie system "drugiego życia" akumulatorów.
Zalety koncepcji:
- Koszt takich systemów jest znacząco niższy niż nowe rozwiązania
- Szybkie wdrożenie bez długich procedur przyłączenia do sieci i zezwoleń na emisję
- Potencjał wzrostu: co roku ponad 100 000 wycofanych EV oczekuje na wycofanie z eksploatacji, a w najbliższym roku Redwood planuje zwiększyć pulę użytecznych akumulatorów jeszcze o 5 GWh
Co więcej, architektura węzłowa jest łatwo skalowalna, działa automatycznie i może być podłączona do głównej sieci energetycznej lub funkcjonować autonomicznie, na energii słonecznej lub w tandemie z generatorami gazowymi.
Kontext i perspektywy
Redwood od dawna odgrywa kluczową rolę w gospodarce obiegu zamkniętego akumulatorów: firma odzyskuje do 95 % metali (litu, niklu, kobaltu, miedzi). Oprócz recyklingu akumulatorów EV, produkuje folię anodową i materiały katodowe w zakładach w Nevadzie i Południowej Karolinie.
Uruchomienie Redwood Energy jest naturalnym krokiem od recyklingu do tworzenia gotowych rozwiązań energetycznych, odpowiadających na wzrost popytu - na przykład na centra danych i infrastrukturę AI.
Źródło: The Verge