Valve zaktualizowała monitor wydajności: Steam teraz pokazuje, które klatki zostały wygenerowane przez DLSS lub FSR

Autor: Russell Thompson | 01.07.2025, 15:58

Valve zaktualizowała wbudowany monitor wydajności w Steam, i teraz nie tylko wyświetla liczbę klatek na sekundę, ale także ujawnia, ile z nich zostało naprawdę renderowanych przez twoją kartę graficzną, a ile zostało wygenerowanych przy użyciu technologii takich jak DLSS od NVIDIA lub FSR od AMD.?Ta aktualizacja zmienia zasady gry dla wszystkich, którzy śledzą wydajność i jakość obrazu — szczególnie w erze generacji klatek, kiedy liczby FPS mogą być mylące.

Co wiadomo

Teraz użytkownicy Steam mają dostęp do nowego graficznego nakładki, która pokazuje zarówno ogólne FPS, jak i podział na prawdziwe i wygenerowane klatki. Dzięki temu można w końcu zrozumieć, na ile twój system „ciągnie” grę, a nie tylko wyświetla piękne liczby. Valve dodało także wizualizację obciążenia procesora, karty graficznej i pamięci operacyjnej, a także minimalne, maksymalne i średnie wartości FPS. Wszystko to działa w czasie rzeczywistym i jest dostępne bezpośrednio podczas gry, bez konieczności korzystania z narzędzi zewnętrznych, takich jak MSI Afterburner czy RivaTuner.


Zaktualizowany monitor wydajności. Ilustracja: Steam

Szczególnie interesującym aspektem wsparcia w generacji klatek. Dzięki technologiom, które sztucznie „wstawiają” klatki między rzeczywiste, obraz rzeczywiście staje się płynniejszy — ale to nie oznacza, że gra działa szybciej. Do tej pory większość graczy widziała tylko końcową cyfrę FPS, nie wiedząc, ile z tych klatek zostało narysowanych „naprawdę”. Nowy monitor Steam eliminuje tę niejasność.

Warto zauważyć, że wizualnie różnicy może nie być, jednak opóźnienie (input lag) przy korzystaniu z wygenerowanych klatek może się różnić. Dlatego w e-sporcie lub w szybkich reakcjach w strzelankach lepiej rozumieć, na co dokładnie patrzysz. Steam teraz daje taką możliwość, pokazując prawdę o każdej klatce na ekranie.

Nowość jest już dostępna w najnowszej wersji Steam (Client Beta) i aktywuje się ręcznie przez ustawienia interfejsu. Valve planuje dalej rozwijać to narzędzie, czyniąc je potężniejszym, ale jednocześnie maksymalnie prostym w użyciu — aby zarówno entuzjasta, jak i nowicjusz.


Ustawienia interfejsu monitora wydajności. Ilustracja: Steam

Źródło: Steam