Najbardziej ekologiczne: nowy BMW iX3 w jednej trzeciej składa się z materiałów z recyklingu
BMW kontynuuje ujawnianie szczegółów na temat nowego crossovera?iX3 — pierwszego seryjnego modelu na platformie?Neue Klasse. Jedną z cech nowości jest wysoka zawartość materiałów z recyklingu — 33% komponentów iX3 wykonanych jest z surowców wtórnych.
Co wiadomo
BMW nazywa takie podejście do produkcji samochodów?"design for circularity". Materiały w konstrukcji samochodu już na etapie projektowania dobierano z uwzględnieniem możliwości ponownego użycia.
Tak, część tapicerki siedzeń wykonana jest z recyklowanego plastiku PET (politereftalanu etylenu), a elementy pod maską — pokrywa silnika elektrycznego i komora pod maską — w 30% składają się z plastiku pochodzenia morskiego. To były sieci rybackie, liny i inne odpady zebrane w oceanie.
80% aluminium w wahaczach i ramionach zawieszenia pochodzi z recyklingu. Koła również w 70% wykonane są z recyklowanego aluminium.
Materiały, z których BMW robi komponenty nowego iX3. Foto:?BMW
BMW podkreśla, że cała ta ekologiczna praca nie zwiększa, a zmniejsza ślad węglowy. W wysokonapięciowej baterii wykorzystano 50% wtórnie przetworzonego kobaltu, litu i niklu. Energia do produkcji anod, katod i samych ogniw pochodzi z odnawialnych źródeł.
W rezultacie emisje CO₂ w całym łańcuchu dostaw zostały zmniejszone o 35%. Według obliczeń BMW oznacza to, że już po roku eksploatacji lub po 21 500 km przebiegu nowy iX3 zaczyna przynosić „korzyści ekologiczne” w porównaniu z "zwykłym" samochodem.
Oficjalna premiera BMW?iX3 odbędzie się we wrześniu na targach motoryzacyjnych w Monachium. Oprócz "zielonych" materiałów obiecują zasięg do 644 km i zaawansowane technologicznie wnętrze z naciskiem na sztuczną inteligencję. Seryjna produkcja rozpocznie się do końca 2025 roku.
Źródło: BMW