Amerykańska firma Lyten planuje wykupić bankrutującego producenta baterii Northvolt
Bankrutujący szwedzki producent baterii Northvolt może otrzymać drugą szansę. Amerykańska firma Lyten planuje wykupić wszystkie pozostałe europejskie aktywa Northvolt, w tym budowaną fabrykę w Niemczech.
Co wiadomo
Lyten i Northvolt już wcześniej współpracowały: w listopadzie zeszłego roku Lyten nabyła kalifornijskie zakłady Northvolt przez jej „córkę” Cuberg, a w lipcu 2025 roku – polskie przedsiębiorstwo Northvolt Dwa ESS w Gdańsku, specjalizujące się w systemach stacjonarnego przechowywania energii.
Teraz Lyten dąży do pełnej kontroli nad europejskim biznesem Northvolt. Mowa o następujących obiektach:
- Northvolt Ett i Ett Expansion w Szellefteå (Szwecja);
- Northvolt Labs w Västerås (Szwecja);
- Northvolt Drei w Heide (Niemcy).
Amerykanie otrzymają również wszystkie prawa do własności intelektualnej Northvolt, a część zespołu zarządzającego szwedzkiej firmy przejdzie do Lyten. Ponadto, Lyten prowadzi rozmowy na temat zakupu Northvolt Six w Quebecu (Kanada), gdzie budowana jest fabryka o mocy 15 GW∙rok. Dyskusje z kanadyjskimi i lokalnymi władzami trwają.
Warunki finansowe transakcji na razie nie są ujawniane. Według danych Lyten, wartość nabywanych aktywów wcześniej oszacowano na około 18,5 miliarda PLN (5 miliardów USD / 4,3 miliarda EUR), ale nie jest jasne, czy firma zapłaci dokładnie tę kwotę. W ramach transakcji Lyten uzyska 16 GW∙rok aktywnych mocy oraz kolejne 15 GW∙rok w trakcie budowy — odnosi się to do fabryki w Heide. Finansowanie transakcji zapewnią prywatni inwestorzy Lyten.
Lyten obiecuje ponownie zatrudnić znaczną część zwolnionych pracowników i wznowić działalność kluczowych obiektów — fabryki Northvolt Ett i centrum badawczego Northvolt Labs — zaraz po zamknięciu transakcji, które spodziewane jest w czwartym kwartale 2025 roku.
Obecnie Lyten produkuje baterie litowo-siarkowe (Li-S) w Dolinie Krzemowej, przeznaczone dla sektora obronnego i dronów. Specjalizacją Northvolt są baterie NMC (litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe). Jakie akumulatory będą produkować europejskie fabryki po zamknięciu transakcji, nie jest sprecyzowane.
Źródło: Lyten