Dostawy Xiaomi YU7 osiągnęły 6042 sztuki w pierwszym miesiącu
Xiaomi zmaga się z problemem, o którym większość producentów samochodów może tylko marzyć: jej nowy elektryczny crossover YU7 cieszy się tak wysokim popytem, że teraz głównym zadaniem jest nie wyszukiwanie klientów, ale najszybsze możliwe złożenie i dostarczenie samochodów.
Co wiadomo
Xiaomi YU7 zaprezentowano 26 czerwca, a już w ciągu pierwszych 72 godzin firma otrzymała, według różnych danych, od 280 800 do 315 900 potwierdzonych zamówień. Jednak lipcowa statystyka dostaw była znacznie skromniejsza: klientom przekazano zaledwie 6 042 egzemplarze YU7, co dało do zrozumienia, że większość będzie musiała długo czekać.
Największym wąskim gardłem jest produkcja. Pierwsza fabryka Xiaomi Auto przewidziana jest na produkcję 150 tysięcy samochodów rocznie. Drugą, o tej samej planowanej mocy, ukończono budować dopiero w połowie czerwca i jeszcze nie zaczęła działać. Nawet przy pełnym obciążeniu obu przedsiębiorstw moce ledwo wystarczą do wykonania początkowego wolumenu zamówień YU7.
Xiaomi YU7. Zdjęcie:?Carnewschina
Sytuację komplikuje fakt, że YU7 dzieli taśmę produkcyjną z innym popularnym modelem — sedanem SU7, na który również jest duży popyt. W lipcu klientom przekazano 24 410 sztuk SU7, a łącznie w ciągu miesiąca — 30 452 elektryków. Według chińskich mediów, tylko około 10% klientów Xiaomi?zmieniło pierwotne zamówienie SU7 na nowy crossover, więc zamiast odciążyć jedno wąskie gardło produkcyjne, Xiaomi zyskało od razu dwa.
Dla nabywców oznacza to oczekiwanie ponad 10 miesięcy. W tym czasie na rynku mogą pojawić się nowe, bardziej technologiczne modele, a ulgi lub warunki podatkowe mogą się zmienić, a samochód zamówiony dzisiaj może wydać się przestarzały w momencie odbioru.
Podaje się, że Xiaomi zaczęło prosić niektórych klientów o wpłatę pełnej kwoty za samochód z góry, aby odfiltrować najmniej zdecydowanych nabywców i lepiej zarządzać listą zamówień. Plan firmy na 2025 rok to 350 tysięcy dostarczonych samochodów. W pierwszej połowie roku przekazano już 150 tysięcy, co oznacza, że do końca roku trzeba zmontować i wysłać jeszcze 200 tysięcy — średnio ponad 33 tysiące miesięcznie. Lipiec był bliski tej granicy, ale teraz cała uwaga skupia się na nowej fabryce, która powinna jak najszybciej osiągnąć moc projektową.
Źródło: Carnewschina