Stellantis otworzył swoje pierwsze centrum utylizacji pojazdów w Ameryce Południowej

Autor: Volodymyr Kolominov | 18.08.2025, 20:52

Stellantis uruchomił w Brazylii swoje pierwsze centrum utylizacji pojazdów Circular AutoPeças. Obiekt znajduje się w mieście Osasco, w stanie São Paulo. To pierwszy podobny projekt w Ameryce Południowej, który ma na celu wydłużenie życia części samochodowych i ograniczenie odpadów.

Co wiadomo

Do tej pory Stellantis miał tylko jedno takie centrum — w Turynie, Włochy. Brazylijska placówka stała się częścią globalnego programu Stellantis na rzecz tworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym: części i materiały nie są wyrzucane, lecz naprawiane, ponownie wykorzystywane lub poddawane recyklingowi.

Inwestycje w projekt wyniosły 13 mln realów (około 3,54 mln PLN), w zakładzie powstanie około 150 miejsc pracy. Wydajność centrum wyniesie do 8 tysięcy pojazdów rocznie: trafią tu zarówno samochody po poważnych wypadkach, jak i stare, które zakończyły swój żywot.

Proces zaczyna się od pełnej deaktywacji — z pojazdu spuszczane są wszystkie płyny, w tym olej, paliwo i płyn chłodzący. Następnie specjaliści demontują i sprawdzają części, które można użyć ponownie. Każdy element przechodzi czyszczenie ekologicznymi środkami i otrzymuje identyfikacyjną etykietę od brazylijskiego Detran, która potwierdza jego pochodzenie i legalność. Z jednego pojazdu można odzyskać do 49 takich komponentów.

To, co nie nadaje się do ponownego użycia, również nie marnuje się: metal — stal, aluminium, miedź i inne materiały — trafia do przetworzenia do firm partnerskich. Stellantis zapewnia, że utylizuje 100% zdemontowanych pojazdów.


Demontaż pojazdu w zakładzie Circular AutoPeças. Zdjęcie: Stellantis

Odnowione części będą sprzedawane na dwa sposoby: bezpośrednio w centrum w Osasco oraz online — przez sklep Circular AutoPeças na platformie Mercado Livre. Później powstanie oddzielna platforma e-commerce Stellantis.

Dlaczego to ważne dla Brazylii? Kraj z parkiem samochodowym liczącym 48 mln pojazdów rocznie „wycofuje” około 2 mln pojazdów, ale tylko 1,5% z nich jest przetwarzane zgodnie z przepisami. Eksperci szacują potencjał rynku utylizacji pojazdów na 2 miliardy realów (około 540 mln PLN) rocznie.

Centrum w Osasco stało się częścią szerszej ekosystemu Stellantis w regionie. W 2024 roku w Betinie (stan Minas Gerais) firma otworzyła centrum regeneracji pojazdów oraz rozwija programy ponownego wykorzystania oryginalnych części. Wszystko to mieści się w strategii „4R”: Remanufacture, Repair, Reuse, Recycle (remanufactura, naprawa, ponowne użycie i recykling).

Źródło: Mopar Insiders