AMD RDNA4: modułowa architektura, która zmieni nasze wyobrażenie o GPU

Autor: Viktor Tsyrfa | 26.08.2025, 21:48

Na konferencji Hot Chips AMD przedstawiła nowe szczegóły dotyczące architektury RDNA4, która stała się podstawą dla serii Radeon RX 9000. Główna idea — elastyczny, skalowalny design SoC, który pozwala na tworzenie różnych GPU z jednego podstawowego szablonu.

Kluczowe cechy RDNA4:

Modułowość: GPU podzielony na bloki — dolny odpowiada za I/O, wyświetlacz, multimedia, zużycie energii, bezpieczeństwo oraz zarządzanie systemem. Ten blok można ponownie wykorzystać do stworzenia mniej wydajnych kart bez pełnej zmiany projektu.

Elastyczne binowanie: AMD może wyłączać całe silniki shaderowe lub poszczególne WGP (Work Group Processors), a także zmieniać szerokość szyny pamięci co 64 bity (256, 192, 128) — to pozwala dopasować GPU do dowolnej VRAM.

Jedna architektura — wiele SKU: Dzięki temu podejściu AMD może wydać modele średniego poziomu, nawet jeśli wysokiej klasy opcje zostały anulowane (na przykład Navi 4X).

Pomimo plotek, AMD nie wydało mobilnych wersji RX 9000M. Nawet nowe laptopy z Ryzen AI MAX 300 nie mają GPU RDNA4. Jak na razie żadnego mobilnego RDNA4.

Przykład modeli RX 9000:

Model GPU CU/SP VRAM Szerokość szyny TBP
RX 9070 XT Navi 48 64/4096 16 GB GDDR6 256-bit 304 W
RX 9060 XT (8 GB) Navi 44 32/2048 8 GB GDDR6 128-bit 150 W
RX 9060 Navi 44 28/1792 8 GB GDDR6 128-bit 132 W

Co to oznacza?

Wygląda na to, że AMD doceniło technologię chipletów, którą aktywnie wykorzystuje w swoich procesorach z rodziny Zen. Ta technologia pozwala łatwo i elastycznie skalować moc, składając z tych samych komponentów zarówno najtańsze Ryzen 3, jak i najwyższej klasy rozwiązania Epyc i Threadripper. Modułowe podejście w procesorach przyniosło firmie fortunę, więc wydaje się, że inżynierom firmy postawiono za zadanie tak samo skalować i procesory graficzne. Jeśli tak, to bardzo szybko nasze wyobrażenie o chipach graficznych ulegnie istotnej zmianie.