Nowy Volkswagen Golf R otrzyma pięciocylindrowy silnik Audi
Volkswagen opracowuje najbardziej zwinnego Golfa w historii. Jubileuszowa wersja R z okazji 25-lecia będzie wyposażona w silnik turbo o pojemności 2.5 TFSI z Audi RS3.
Co wiadomo
Z informacji Autocar wynika, że premiera zaplanowana jest na 2027 rok. Jednocześnie potwierdzono, że pięciocylindrowy silnik serii EA855 pozostanie w eksploatacji, mimo zagrożeń ze strony nowych norm ekologicznych w UE.
Instalacja tego silnika będzie poważnym krokiem naprzód w porównaniu do obecnego Golfa R 333. Ten ostatni wyposażony jest w silnik 2.0-litrowy "turbo-czterocylindrowy" EA888 o mocy 328 KM i momencie obrotowym 400 Nm, podczas gdy 2.5 TFSI w RS3 generuje 394 KM i 480 Nm. Z takim silnikiem Golf R stanie się najszybszym w historii: jeśli R 333 przyspiesza do 100 km/h w 4,6 sekundy, to Audi RS3 robi to w 3,8 sekundy.
Jednocześnie potencjał silnika może być jeszcze większy. W 2023 roku były szef Audi Sport Sebastian Grams zasugerował, że granica pięciocylindrowego silnika nie została jeszcze osiągnięta. Na przykład ograniczona seria RS3 Performance Edition rozwija 401 KM i 500 Nm.
Aby zachować silnik po wejściu w życie norm Euro 7 w listopadzie 2026 roku, Audi go zmodernizuje: pojawi się nowy filtr cząstek stałych, bardziej wrażliwe czujniki NOx, nowe algorytmy systemu paliwowego i katalizatory o wyższej gęstości komórek.
Instalacja nowego silnika spowoduje zmiany w ustawieniach podwozia oraz pojawienie się wzmocnionych hamulców. Masa wzrośnie o około 25 kg, ale część tego zostanie zrekompensowana lekkimi kołami i odchudzonymi siedzeniami. Model otrzyma udoskonaloną skrzynię biegów DSG, system Torque Splitter z RS3 oraz nowe elementy aerodynamiczne — wloty powietrza, spojler, dyfuzor i tytanowy układ wydechowy.
To będzie ostatni Golf z całkowicie benzynowym silnikiem: równocześnie marka wprowadzi na rynek hybrydową wersję, a pod koniec dekady zaprezentuje nowy, całkowicie elektryczny model.
Źródło: Autocar