Tesla w Europie traci tempo: sprzedaż spadła o 40%
Sprzedaż Tesla w Europie gwałtownie spadła: minus 40% w pierwszej połowie 2025 roku i udział w rynku poniżej 1%. Dla firmy Elona Muska to niepokojący sygnał — szczególnie w kontekście tego, że europejski rynek samochodów elektrycznych rośnie rekordowymi tempami.
Co się dzieje
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), całkowity popyt na elektryki w Europie wzrósł w ciągu roku o 33,6%. Ale Tesla znalazła się z boku tego święta życia: europejscy nabywcy coraz aktywniej dokonują wyboru na rzecz konkurencji. Powody — polityczna toksyczność Muska, skaczące ceny samochodów i brak nowych modeli.
Kto wygrywa
Chiński gigant BYD aktywnie odbiera Tesla klientów. W lipcu sprzedał 13 500 samochodów — prawie dwa razy więcej niż Tesla (8 800). Co więcej, BYD zaprezentował baterię, która ładowana jest w 5 minut, co stanowi poważny technologiczny atut.
Na swoim miejscu pod słońcem utrzymuje się Volkswagen: od stycznia do lipca 2025 roku koncern zarejestrował 872 000 nowych aut, co jest o 5% więcej niż rok wcześniej. Skoda, Vauxhall i Dacia odnoszą sukcesy.
Nie tylko Tesla w tarapatach
Interesujące, że nie tylko Musk ponosi straty. Jaguar zmniejszył sprzedaż elektryków w Europie o 99% po ogłoszeniu przejścia na całkowicie elektryczną linię produkcyjną od 2026 roku.
Co dalej
Europejski rynek samochodów elektrycznych już zajmuje ponad 15% wszystkich sprzedaży samochodów. Podczas gdy Tesla utknęła w miejscu, konkurenci aktywnie się umacniają. Jeśli firma nie zaproponuje nowych modeli ani strategii, Europa może stać się dla Tesli nie platformą wzrostu, a symbolem utraconych możliwości.