BMW wciąż wierzy w wodór: seryjne samochody pojawią się w 2028 roku

Autor: Volodymyr Kolominov | 02.09.2025, 21:50

BMW potwierdziło, że kontynuuje rozwój trzeciej generacji wodorowych układów napędowych i planuje rozpocząć seryjną produkcję samochodów na ogniwa paliwowe w 2028 roku. Projekt realizowany jest we współpracy z Toyotą.

Co wiadomo

Technologia wodorowa BMW znacznie się rozwinęła w porównaniu z flotą pilotażową iX5 Hydrogen. Nowe ogniwo paliwowe stało się o około 25% bardziej kompaktowe i jednocześnie mocniejsze, co ułatwia jego integrację w różnych modelach, poprawia dynamikę i zwiększa efektywność. BMW obiecuje większy zasięg i mniejsze zużycie energii w porównaniu z obecnymi prototypami.

Współpraca z Toyotą ma kluczowe znaczenie. Jeśli w pierwszych prototypach Japończycy całkowicie dostarczali układy, a w drugiej generacji BMW wykorzystywało ich poszczególne elementy, to trzecia generacja jest opracowywana wspólnie. Umożliwia to dzielenie kosztów badań i rozwoju, ale jednocześnie tworzenie różnych modeli dla każdej marki, zarówno pasażerskich, jak i komercyjnych.


Moduł BMW na wodorowych ogniwach paliwowych. Zdjęcie:?BMW

Na podstawie wodorowego samochodu elektrycznego leży już klasyczna?schemat: wodór przechowywany jest w butlach, w ogniwie paliwowym przechodzi reakcję chemiczną z tlenem z powietrza, w rezultacie czego wytwarzana jest energia elektryczna dla silników elektrycznych. Jedynym produktem ubocznym jest para wodna.

BMW przygotowuje całą sieć produkcyjną w Europie. W Monachium w specjalistycznym centrum zajmującym się technologiami wodorowymi obecnie tworzone i testowane są prototypy. Seryjna produkcja układów została zlecona fabryce w Steyr (Austria). Tam również produkowane są klasyczne silniki spalinowe, co podkreśla «otwartą» strategię BMW – rozwój kilku technologii jednocześnie.

Zaangażowane będą również inne zakłady. Fabryka w Landshut zajmie się obudowami dla ogniw paliwowych i produkcją kluczowego modułu BMW Energy Master, który zarządza dystrybucją energii między ogniwem paliwowym, małą baterią i silnikiem elektrycznym. Pierwsze prototypy kontrolera są opracowywane w Dingolfing, wykorzystując doświadczenie zdobyte przy tworzeniu elektroniki dla nadchodzących modeli akumulatorowych Neue Klasse.

W ten sposób BMW pozostaje jednym z nielicznych producentów samochodów, którzy wciąż wierzą w perspektywy transportu wodorowego i widzą w nim alternatywną drogę do przyszłości z zerowymi emisjami w ruchu.

Źródło: BMW