Konkurent Porsche Taycan: elektryczny GT Polestar 5 zaprezentowany oficjalnie

Autor: Volodymyr Kolominov | 09.09.2025, 07:51

Na targach motoryzacyjnych IAA Mobility 2025 zadebiutował Polestar 5 – czterodrzwiowy elektryczny Grand Tourer, mający konkurować z Porsche Taycan. W Niemczech ceny zaczynają się od 119 900 € (443 000 PLN) za wersję Dual Motor i 142 900 € (594 000 PLN) za Polestar 5 Performance.

Co wiadomo

Model powstał na podstawie koncepcji Precept, pokazanej jeszcze pięć lat temu. Sylwetka pozostała bliska samochodowi pokazowemu: charakterystyczne oświetlenie Dual Blade z matrycznymi LED, gładkie panele karoserii, schowane klamki drzwi, bezramkowe szyby i smukły profil z "obciętą" tylną częścią bez tylnej szyby.

Wnętrze minimalizm i technologie: cyfrowy wyświetlacz na 9 cali, wyświetlacz projektora 9,5 cala oraz 14,5-calowy ekran multimedialny oparty na Android Automotive z serwisami Google. Przednie fotele zaprojektowane we współpracy z Recaro, dostępne wykończenia MicroTech i skóra Bridge of Weir Nappa, a także ogrzewanie, wentylacja i masaż. Tylny rząd jest przeznaczony dla dwóch pasażerów: oddzielna klimatyzacja, funkcje "relaks" i dodatkowa przestrzeń na nogi dzięki wgłębieniom w podłodze.

Standardowe wyposażenie obejmuje cyfrowe lusterko wsteczne, wykończenie z kompozytów lnianych, system audio z 10 głośnikami (opcjonalnie - Bowers Wilkins z 21 głośnikami) i panoramiczny dach o długości ponad 1,8 m. Pojemność bagażnika wynosi 365 l plus mały przedni bagażnik o pojemności 62 l.

Polestar 5 zbudowany jest na nowej platformie Polestar Performance Architecture, wyposażony w hamulce Brembo oraz kompleks asystentów. Ten ostatni zawiera 11 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i radar.

Wersja bazowa Dual Motor otrzymała baterię o pojemności 112 kWh oraz dwa silniki z napędem na wszystkie koła o mocy 738 KM i 812 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h - 3,9 s, maksymalna prędkość ograniczona do 250 km/h, zasięg wynosi 670 km według cyklu WLTP. Obsługiwane jest szybkie ładowanie o mocy do 350 kW: od 10 do 80% w ciągu 22 minut.

Polestar 5 Performance rozwija już 872 KM i 1015 Nm, skracając czas przyspieszenia do 100 km/h do 3,2 s. W zamian zmniejsza się zasięg do 565 km. Wersja wyróżnia się sportowym zawieszeniem z adaptacyjnymi amortyzatorami, czarnym dekoracyjnym wykończeniem oraz "szwedzkim złotem" w wykończeniach zacisków hamulcowych, pasów i nalepkach.

Zamówienia są już przyjmowane. Na pierwszym etapie sprzedaż rozpocznie się w 24 krajach z 28, gdzie Polestar jest oficjalnie reprezentowany. Wśród wyjątków pozostają USA i Kanada – w Ameryce Północnej Polestar 5 pojawi się później.

Źródło: Polestar