CATL zaprezentowała w Europie nową baterię Shenxing Pro z ultraszybkim ładowaniem

Autor: Volodymyr Kolominov | 10.09.2025, 21:47

Największy na świecie producent akumulatorów CATL zaprezentował na targach motoryzacyjnych IAA 2025 w Monachium nową baterię Shenxing Pro, która obiecuje rozwiązać dwa problemy samochodów elektrycznych — ograniczony zasięg i długie ładowanie.

Co wiadomo

Technologia będzie dostępna w dwóch wariantach. Pierwszy — "Super Long Life Long Range Battery". Bateria o pojemności 122 kW·h zapewnia do 756 km zasięgu według europejskiego cyklu WLTP. Rzeczywisty zasięg, oczywiście, będzie zależał od konkretnego samochodu elektrycznego, na którym jest zainstalowana, ale wstępne dane napawają optymizmem. CATL twierdzi, że czas ładowania baterii z 10% do 80% może wynosić zaledwie 15 minut.

Druga wersja nazywa się «Super-Fast Charging». W tym przypadku pojemność wynosi 110 kW⋅h, ale ładowanie z 10% do 80% jest możliwe w zaledwie 10 minut. Firma twierdzi, że jedna 10-minutowa sesja ładowania może zwiększyć zasięg według cyklu WLTP o 478 km.

Shenxing Pro opiera się na chemii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), znanej z trwałości. CATL twierdzi, że bateria traci zaledwie 9% pojemności po 200 000 km przebiegu i zachowuje do 70% po jednym milionie kilometrów i 10 000 cyklach ładowania.

Kluczem do takiej trwałości jest konstrukcja Wave Cell z technologią cell-to-pack, gdzie ogniwa są integrowane bezpośrednio w blok baterii bez pośrednich modułów. To pozwala zwiększyć udział aktywnego materiału akumulatora w ograniczonej przestrzeni i zrekompensować mniejszą gęstość energii ogniw LFP.

CATL poważnie wchodzi na rynek europejski: firma inwestuje 11 mld € (48.84 mld PLN) w budowę zakładów w Niemczech, na Węgrzech i w Hiszpanii, a także w stworzenie pełnego cyklu — od przetwarzania surowców po produkcję i utylizację baterii. Jakim producentom samochodów jako pierwszym przypadnie Shenxing Pro, na razie nie ogłoszono.

Źródło: CATL