BYD lokalizuje produkcję samochodów elektrycznych w Europie do 2028 roku
Chiński gigant motoryzacyjny BYD ogłosił plany całkowitej lokalizacji produkcji europejskich wersji swoich samochodów elektrycznych w Europie do 2028 roku w odpowiedzi na politykę taryfową UE.
Co wiadomo
Występując na targach motoryzacyjnych IAA Mobility 2025 w Monachium, wiceprezydent firmy Stella Li zauważyła, że fabryka na Węgrzech rozpocznie działalność do końca tego roku, a budowa nowego zakładu w Turcji rozpocznie się w 2026 roku.
Odpowiadając na pytanie, ile czasu potrzebuje BYD, aby wyprodukować wszystkie samochody elektryczne potrzebne do zaspokojenia europejskiego popytu, Li powiedziała: „Dajcie nam dwa-trzy lata”.
BYD aktywnie rozwija sieć sprzedaży i dostawców: firma prowadzi negocjacje z setkami europejskich partnerów i do końca 2025 roku zamierza otworzyć ponad 1 000 centrów dealerskich w 32 krajach regionu.
Obecnie w Europie dostępnych jest 13 modeli BYD w porównaniu do sześciu dwa lata temu. Ostatnim nowym modelem jest kombi Seal 06 DM-i z łącznym zasięgiem 1 350 km. Przy tym strategia firmy uległa zmianie: jeśli wcześniej stawiano tylko na samochody elektryczne, to teraz głównymi hitami stały się samochody hybrydowe typu plug-in. W najbliższych sześciu miesiącach w Europie zadebiutuje jeszcze 3–4 nowe PHEV, a ich sprzedaż, według prognoz Li, wkrótce przewyższy sprzedaż „czystych” samochodów elektrycznych.
Co więcej, w 2027 roku BYD planuje wprowadzenie do Europy premium marki Yangwang.
W 2024 roku firma sprzedała na całym świecie 4,2 mln samochodów — dziesięć razy więcej niż w 2019 roku. Li zauważyła, że to normalna korekta po wielu latach szybkiego wzrostu.
Źródło: Reuters